Uutiset 7.9.2018

Korkeakoulutettujen ammattijärjestöt: Osaamistilistä vauhtia osaamisen uudistumiseen

Osaajapulasta on tullut kasvava huolenaihe yhteiskunnallisessa keskustelussa. Nykyisessä tilanteessa tarvitaan uusia keinoja työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen. Osaamistili on liittojen yhteinen hallitusohjelmatavoite, sillä Suomessa tarvitaan uusia ratkaisuja jatkuvan oppimisen rahoittamiseen.

Ehdotuksen taustajoukoissa ovat akavalaiset Agronomiliitto, Akavan Erityisalat, Insinööriliitto, Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu, Suomen Ekonomit, Suomen Lakimiesliitto, Tekniikan akateemiset TEK, Tradenomiliitto TRAL ja Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut YKA.

Jokainen työikäinen saisi osaamistilille vuosittain työntekijöiden ja työnantajien vakuutusmaksuilla rahoitettavan osaamissetelin, jonka voisi käyttää osaamisen kehittämisen kustannuksiin. Vakuutusmaksujen keräämisestä ja setelin maksatuksesta vastaisi Työllisyysrahasto, joka syntyy Työttömyysvakuutusrahaston ja Aikuiskoulutusrahaston yhdistyessä vuoden 2019 alussa.

Setelin lisäksi myös työvoimaviranomainen voisi ohjata varoja osaamistilille. Perusteena olisi joko yksilön koulutustarve tai tarve vastata jonkin alueen tai toimialan osaamistarpeisiin. Mallia täydentäisi yksilön oikeus vähentää koulutuskuluja verotuksessa.

– Myös juristien ammatillinen ympäristö on jatkuvan muutoksen edessä esimerkiksi teknologian kehityksen myötä, joten on tärkeää, että kaikille taataan mahdollisuus pitää ammattitaitoaan ajan tasalla, sanoo Lakimiesliiton oikeuspoliittinen asiantuntija Janne Hälinen.

Osaamistili on Hälisen mukaan konkreettinen ehdotus siitä, millä tavoin jatkuva oppiminen ja osaamisen päivittäminen voidaan mahdollistaa jokaiselle työikäiselle.

-Samalla se myös kannustaa yksilöitä kouluttautumaan, mikä on ainoastaan hyvä asia, sanoo Hälinen.

Lisätietoja:

Janne Hälinen, oikeuspolittinen asiantuntija, Suomen Lakimiesliitto, p. 044 567 8163