Uutiset 23.5.2018

Lakimiesliitolta toimintaohje seksuaalisen häirinnän estämiseksi

Lainsäädännössä seksuaalisen häirinnän ja ahdistelun moitittavuus on erittäin selvää ja se voi johtaa myös rikosoikeudelliseen vastuuseen. Kaikkien kannalta on tärkeää, että työpaikalle on luotu menettelyprosessi epäasialliseen käytökseen ja seksuaaliseen häirintään puuttumiseksi ja sen kitkemiseksi.

Lakimiesliiton laatimassa toimintaohjeessa käsitellään työpaikan lisäksi myös opiskelijayhteisössä tapahtuvaa seksuaalista häirintää.

Mikä on sinun työpaikkasi tai opiskelijayhteisösi tilanne? Onko seksuaalinen häirintä ilmiönä tunnistettu ja ymmärretty? Onko kaikille selvää, millainen vastuu kenelläkin on ja miten asiaan tulee puuttua?

Toimintaohjeessa kerrotaan, mitä seksuaalinen häirintä on, mitkä ovat kenenkin vastuut ja mahdollisuudet ja miten asiaa voisi työpaikoilla, yliopistoissa tai opiskelijajärjestöissä käsitellä sekä toiminta ja menettelyprosessit määritellä. Toimintaohjeen tarkoitus on ennen kaikkea tarjota työkaluja työpaikan tai opiskelijajärjestön omien ohjeiden laatimiseen.

Toimintaohjeen löydät täältä.

Lakimiesliiton työsuhdeneuvonta palvelee myös seksuaalisen häirinnän ongelmissa. Jäsenet voivat aina kääntyä myös näissä asioissa työsuhdeneuvonnan puoleen:

Moa Fanta, lakimies, VT,  työsuhdeneuvonta (yksityinen sektori) puh. 09 8561 0338 ja 0400 242 560.

Petteri Kivelä Lakimies, OTK – työ- ja virkasuhdeneuvonta (julkinen sektori) puh. 09 8561 0345 ja 041 458 0038.