Blogit 2.11.2023

Viimeinen hetki pelastaa Lähi-idän pienimmät

Tuula Linna

Kirjoittaja on liiton puheenjohtaja.

Me juristit – oikeuden asiantuntijoina ja ihmisinä – emme voi hyväksyä sitä, mitä Lähi-idässä tapahtuu juuri nyt. Sotarikokset ja terroriteot on tutkittava, mutta ensin on suojattava Gazan siviiliväestö.

Kesällä 2018 YLEN toimittaja Antti Kuronen raportoi Gazasta Al-Shifan sairaalasta, jossa makasi miehiä luut jalasta törröttäen odottaen joko amputaatiota tai mahdollisuutta päästä hoitoon Gazan ulkopuolelle. Lääkkeistä, puudutusaineista ja muista lääkinnällisistä tarvikkeista oli huutava pula, ilmastointia ei ollut.

Silloin oli kyse siitä, että gazalaiset olivat osoittaneet mieltään vuosia jatkunutta saartoa vastaan Israelin vastaisella raja-aidalla ja tuhannet mielenosoittajat olivat haavoittuneet Israelin armeijan ampumista luodeista. Jo silloin tilanne oli äärimmäinen ja kirurgit olivat leikanneet potilaita kellon ympäri useiden viikkojen ajan.

Näistä tapahtumista ei ole päästy yhtään eteenpäin, päinvastoin. Nyt tilanne on vieläkin järkyttävämpi: sairaaloiden – jos enää pystyssä ylipäätään ovat – käytävillä leikataan ja amputoidaan lapsia ilman puudutusta. Hamasin sieppaamat yli 200 panttivankia, nuorin tiettävästi yhdeksän kuukauden ikäinen vauva, ovat ties missä saman kaaoksen keskellä tai piilossa tunneleissa. Vesipula on niin kriittisessä pisteessä, että ihmiset ovat alkaneet juoda suolaista vettä.

Kaikki ovat syyllisiä. Israel saartaa, miehittää ja sortaa. Osa palestiinalaisista on radikalisoitunut raaimman terrorismin tasolle. Moni ulkopuolinen valtio laskelmoi hyötyvänsä tilanteesta. Kaikki kysyvät neuvottomina, miten tilanne on päässyt eskaloitumaan näihin järkyttäviin mittasuhteisiin.

Humanitaarisen oikeuden säännöt velvoittavat kaikkia osapuolia

Tämä uskonnollis-valtapoliittis-historiallispohjainen vyyhti on pystyttävä selvittämään päättäväisellä kansainvälisellä yhteistyöllä. Tällaisessa tilanteessa toivoisi, että eri valtioiden juristiliitoilla olisi jokin kansainvälinen kattojärjestö, joka voisi käyttää yhteistä ääntämme kansainvälisillä areenoilla.

Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobsson muistuttaa blogissaan, että humanitaarisen oikeuden säännöt velvoittavat kaikkia osapuolia. Suomen Asianajajaliitto vetoaa Euroopan asianajajaliittojen neuvosto CCBE:n ja kansainvälisen asianajajaliitto IBA:n jäsenorganisaationa osapuoliin rauhan saavuttamiseksi sekä tarvittavien oikeudellisten keinojen käyttämiseksi sotarikosten tutkimiseksi.

Juristiliitto yhtyy tähän jäsenyhdistyksensä vetoomukseen.

Siviiliväestö suojattava

Sotarikokset ja terroriteot on tutkittava, mutta ensin on suojattava Gazan siviiliväestö. On voitava pystyttää jonnekin – käytännössä Egyptin puolelle – kansainvälinen valvottu suojasaareke, jonne ensimmäiseksi perustetaan kansainvälisessä suojeluksessa oleva synnytys- ja lastensairaala. Tilanne Gazassa on nyt se, etteivät avustusjärjestötkään voi sinne mennä. Monet avustusjärjestöt, esimerkiksi Lääkärit ilman rajoja, valmistelevat avustustarvikkeiden toimittamista Gazaan. Avustusjärjestötkin kuitenkin tarvitsevat varmuuden siitä, että terveydenhuollon laitoksia suojellaan.

“Ihmiset ovat loukussa, eivätkä pääse pakoon. Heillä ei ole paikkaa, minne mennä. Heiltä puuttuu vettä, ruokaa, suojaa ja lääkkeitä. Lääkäreinä ja ihmisinä emme voi hyväksyä tätä”, toteaa Christos Christou, Lääkärit ilman rajoja -järjestön kansainvälinen puheenjohtaja.

Me juristit – oikeuden asiantuntijoina ja ihmisinä – emme voi hyväksyä tilannetta. Myöhemmin on aika tuomita tapahtumat juridisesti kansainvälisen ja humanitäärisen oikeuden mukaan ja etsiä pysyvä rauhan ratkaisu. Juuri nyt on viimeinen hetki pelastaa Lähi-idän pienimmät.