Blogit 9.9.2016

Oikeus ja kohtuus työelämässä -onko sitä?

Mia Paju

Kvartaalitalous, globalisaatio  ja digivallankumous ovat muuttaneet myös suomalaista työelämää perustavanlaatuisella tavalla. Huono työllisyystilanne on kuitenkin saanut meidät normienpurkuhuumaan, jossa uskotaan, että tuottavuus paranee kunhan romukoppaan heitetään luottamusmiehet, yleissitovuus ja lähes kaikki työelämän säätelyyn viittaava. Tässä siivousinnossa lentää helposti roskiin myös aarteita. Työntekijät ja työnantajat pitää saada samaan veneeseen. Kun molemmat kokevat hyötyvänsä, tuottavuus kasvaa.

Työelämässä on paljon myyttejä ja hokemia, jotka estävät työkulttuurien uudistamista. Paikallisen sopimisen uskotaan olevan yleissitovuuden vastakohta, vaikka jo nyt monet työehtosopimukset sallivat paljon paikallista sopimista. Yleissitovuus ei myöskään merkitse työnantajalle järjestäytymispakkoa, eikä se ole perustuslain vastainen. Lisäksi unohtuu, että yleissitovuus torjuu harmaata taloutta ja epärehellistä kilpailua. Työmarkkinaneuvotteluissa riidellään lillukanvarsista, vaikka edessä olisi oikeitakin kysymyksiä ratkottavana. Nyt tarvitaan luottamusta ja sopimista, aitoa sopimista yhdessä.

Uusien pelisääntöjen rakentaminen työelämään on jo alkanut. Työ- ja elinkeinoministeriön asettama kolmikantainen työryhmä selvittää nyt työaikaa koskevan lainsäädännön päivittämistä nykypäivään sopivaksi.  Myös itsensä työllistäjien työttömyysturvan ja työttömyysvakuutusjärjestelmän parantamiseen etsitään uusia lääkkeitä.

Jotta tulevaisuudessakin Suomesta löytyisi työoikeuden osaajia, tulisi työoikeuden opetukseen ja tutkimukseen panostaa. Työoikeuden opetuksen tila on kuitenkin Suomessa huono ja työoikeuden professuureja on lakkautettu. Hallitus ei myöskään ole hyödyntänyt tarpeeksi työoikeuden osaajien asiantuntemusta. Lakimiesliito haluaa tuoda asiantuntijat mukaan keskusteluun työelämän nykytilasta. Työ ja oikeus -foorumissa tavoitellaan avauksia siitä, millaista työoikeutta tulevaisuudessa tarvitaan.

Katso suora lähetys Työ ja oikeus -forumista 12.9.

klo 13.30 Kumpi joustaa – tulos vai työntekijä? Työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén Suomen Yrittäjistä ja johtaja Maria Löfgren Akavasta.

klo 14.00 EU palaa työelämän säätelijäksi Kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Penttinen Akavasta.

Tauko 14.30-15.15

klo 15.15 Millaista työoikeutta tarvitaan tulevaisuudessa? Tulevaisuustutkija Ilkka Halava ja asianajaja Petteri Uoti

klo 15.45 Oikeus ja kohtuus työelämässä -paneelikeskustelu Valtakunnansovittelija Minna Helle, Senior Lecturer, Labour Law, LL.D. Marjo Ylhäinen, yhteistoiminta-asiamies Harri Hietala, hallitusneuvos Tarja Kröger, asianajaja Antti Sorjonen ja lakiasiainjohtaja Markus Äimälä

klo 17.00 Oikeus ja kohtuus –palkinnon jako Lakimiesliitto jakaa historiansa ensimmäisen Oikeus ja kohtuus -palkinnon, jonka tarkoituksena on nostaa korkealaatuisen oikeudenhoidon ja oikeusvaltion merkitystä.