Blogit 21.9.2015

Liiton esittämiä asioita on mukana hallitusohjelmassa

Matti Palojärvi

Hyvä uutinen: äänioikeutettuja jäseniä liitossa on yhteensä 15 737, kun niitä edellisissä vaaleissa oli 14 904.

Huono uutinen: kaksissa edellisissä vaaleissa luettelin vastaavassa kirjoituksessa hyviä syitä äänestämiseen valtuuskunnan vaalissa; silloin elettiin taloudellista taantumaa ja ennakoitiin vaikeita sopimuskierroksia sekä varustauduttiin suuriin työelämän muutoksiin. Valitettavasti tilanne tässä suhteessa on yhä haastavampi, ja haastetta on tarjottu tunnetulla tavalla myös järjestöille.

Hyvä uutinen: valtuutetut päättävät ylipäätään tärkeistä liiton toimintaan ja linjauksiin liittyvistä asioista. Liittomme on vaikuttanut ja vaikuttaa vastakin merkittävällä tavalla siihen, pystytäänkö suomalainen oikeusvaltio säilyttämään toimintakykyisenä valtiontaloutta sopeutettaessa. Liiton esittämiä asioita on mukana nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa.

Huono uutinen: äänioikeuden käyttäminen kiinnostaa valitettavan harvoja. Vuoden 1998 valtuuskunnan vaalissa – postivaalien alkutaipaleella – äänestysprosentti on ollut 46,7 ja vuonna 2000 49,3. Kaksissa viimeisissä vaaleissa on jääty paljonvaatimattomampiin lukuihin: vuonna 2009 35,35 prosenttia ja vuonna 2012 33,9 prosenttia.

Hyvä uutinen: Aku Ankkaa äänestäneet ja kirkkoveneiden suunnittelijat ovat ilmeisesti siirtyneet nettikirjoittelijoiksi, sillä hylättyjen tai mitättömien äänestyslippujen määrä on olennaisesti vähentynyt, huippuluvusta 91 vuoden 2000 vaalissa viime vaalien seitsemään kappaleeseen.

Huono uutinen? Vanhempi sukupolvi on perinteisesti pitänyt äänestysoikeuden käyttämistä kaikenlaisissa vaaleissa etuoikeutena ja itsestäänselvyytenä.

Nuoremmat sukupolvet eivät välttämättä jaa tätä käsitystä, ajattelussa on paljonhyötyarviointia – ”kannattaako mun, mitä hyötyä siitä olisi”. Valtuuskunnan opiskelijajäsenet on postivaalien koko historian ajan valittu niin sanotulla sopuvaalilla ainejärjestöjen kesken. Tulisiko sopuvaalista luopua ja alkaa ”pedagogisista syistä” kasvattaa opiskelijoita äänioikeuden käyttämiseen?

Hyvä uutinen? Olemme IT-asioissa vajonneet 90-luvun ”hypestä” joidenkin mielestä liiankin alas. Olisiko aika selvittää – ainakin taloudellisesti ja teknisesti – mahdollisuuksia toteuttaa järjestövaali sähköisesti, vaikkapa älypuhelimesta?

Hyvä uutinen: äänestysasiakirjat postitetaan kaikille jäsenille erikseen viimeistään 29.9.2015. Toivon, että syksyn vaalien tulokset ovat niin äänestysvilkkauden kuin toimivan valtuuskunnankin kannalta hyvä uutinen!

Löydä itsellesi oikea ehdokas
Lakimiesliiton valtuuskunnan vaalien parhaat ehdokkaat löydät liiton vaalikoneesta. Vaalikoneen avulla löydät itsellesi ehdokkaan, joka jakaa sinun käsityksesi liiton toiminnasta ja tavoitteista. Vaalikone on osoitteessa www.juristiliitto.fi. Löydä ehdokkaasi ja äänestä!

Kirjoittaja on vaalilautakunnan puheenjohtaja.

Lisää artikkeleita

Kaikki blogit