Blogit 16.12.2014

Joulusatu

Antti Sorjonen

Tässä maassa ei vain ollut kenenkään mieleen juolahtanut, että esimerkiksi oikeuslaitos ei olisi hyvinvoinnin ja harmonian ylläpitämiseksi olennainen osa yhteiskuntaa. Päinvastoin. Siellä oikeuslaitos nautti jakamatonta arvonantoa ja luottamusta. Tuomareita kunnioitettiin yleisesti ongelmien ratkaisijoina ja tuomarin ammatti oli arvojärjestyksessä korkealla. Ihan huipulla. Ei vähiten siksi, että tuomareille maksettiin hyvää palkkaa, koska heidän työtään pidettiin niin tärkeänä.

Samalla tavalla arvossa pidettiin myös muita oikeudenhoidon toimijoita. Syyttäjiä oli melko vähän, koska maassa vallitsi rauha ja ihmisiä ohjasi hyvä tahto. Silloin tällöin kuitenkin myös rötöksiä tapahtui, joten syyttäjän tehtävä oli kovin haluttu jo pelkästään korkean palkan takia. Rikoksia tutkivat valveutuneet ja oikeamieliset poliisit, jotka tekivät mitä piti ja laki määräsi, mutta eivät yhtään sen enempää. Poliisi olikin ystävä, kaikkien kaveri. Rikokset tutkittiin tehokkaasti ja niistä seuranneet syytteet ratkaistiin oikeuden ja kohtuuden mukaan ilman kitkaa. Ne onnettomat, joita rangaistiin, hyväksyivät tuomionsa mukisematta. Muinaiset hovioikeudet olikin lopetettu tarpeettomina, kun arvostetut ammattituomarit tavoittivat totuuden oikeuden ja kohtuuden muodossa heti ensi asteessa.

Myös asianajajakunta nautti laajaa arvostusta – turvasihan se oikeusvaltion. Asianajajat olivat itsestään selvä osa toimivaa oikeudenhoitoa ja suuri osa heistä sai elantonsa valtion maksamilla runsailla palkkioilla, joilla katettiin kaikkien kansalaisten oikeudenkäyntikustannukset. Vain yritykset kustansivat oikeuskulunsa itse. Asianajajat eivät riidelleet, vaan heitä pidettiin ratkaisujen ammattilaisina.

Koska oikeudenhoidon kaikilta toimijoilta vaadittiin jo maan perustuslaissa ylempää lakimiestutkintoa, oli lakimiehen ammatti suuressa arvossa läpi koko yhteiskunnan. Juristit ansaitsivat hyvin ja nauttivat jakamatonta kunnioitusta niin kansan kuin sen eliitin piirissä. Ei ollut lakimiestä tervetulleempaa miniää tai vävyä missään perheessä koska oikeuden ja kohtuuden asiantuntijat olivat sanalla sanoen hyviä ja oikeudenmukaisia ihmisiä, joilla oli keskenään samanlainen identiteetti.

Siinä maassa oli lakimiesten ja oikeusasioiden asiat niin hyvällä tolalla, että ne onnistuttiin tuotteistamaan vientituotteeksi, jota kansakunnan ylimmät päättäjät onnistuneesti markkinoivat maailman kaikissa kolkissa. Tätä oikeuden ja kohtuuden ihmemaata muiden maiden ihmiset saattoivat vain syystäkin vilpittömän kateellisina ällistellä.

Sen pituinen se.

Samaan aikaa toisaalla eli täällä Suomessa asiat eivät ole yhtä hyvin. Siitäkin huolimatta toivotan kaikille lakimiehille onnellista Joulun aikaa sekä toiveikasta Uutta Vuotta 2015!

Kirjoittaja on Lakimiesliiton hallituksen jäsen ja yksityissektorin valiokunnan puheenjohtaja. Hän työskentelee asianajajana Asianajotoimisto Obstbaum Legalissa.

Lisää artikkeleita

Kaikki blogit