Blogit 2.10.2023

Tunnistatko oman osaamisesi? Aloita näistä vinkeistä

Jenni Tuomainen

Kirjoittaja on liiton oikeus- ja koulutuspoliittinen juristi.

jenni.tuomainen@juristiliitto.fi

Oman osaamisen tunnistaminen ei aina ole helppoa tai suoraviivaista. Oppiminen jatkuu läpi elämän, joten myös osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen on matka, joka jatkuu aina.

Pohdimme Juristiliitossa paljon nykyisten ja tulevien juristien osaamista ja ammattikuntamme osaamistarpeita tulevaisuudessa. Teetimme syksyllä 2022 Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksella tutkimuksen vastavalmistuneiden juristien osaamisesta ja työnhaun keinoista. Tutkimuksesta julkaistiin artikkeli keväällä 2023 ilmestyneessä Juristiuutisten URA-julkaisussa.

Vaikka selvitys ja artikkeli käsittelivätkin vastavalmistuneiden osaamista, on oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen tärkeää meille jokaiselle. Albert Einsteiniä lainatakseni: ”Kun lopetat oppimisen, lopetat kasvamisen.”

Moni törmää ajatukseen, ettei heillä ole osaamista oman tilanteen hahmottamiseen. Hyvä tapa lähteä liikkeelle on keskustella aiheesta toisen ihmisen kanssa. Juristiliiton uravalmennuksessa pääset keskustelemaan aiheesta uravalmentajan kanssa. Tällä viikolla avautui myös jälleen osaamisen tunnistamiseen ja sanoittamiseen liittyvä, itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.

Näillä vinkeillä voit aloittaa oman matkasi osaamisen tunnistamiseen:

Tiedä vahvuutesi

Ensimmäinen askel oman osaamisen tunnistamiseen on omien vahvuuksien tiedostaminen. Oletko hyvä analysoimaan haasteita? Oletko hyvä kehittämään ratkaisuja? Oletko neuvotteluguru vai haka sovittelussa? Tiedosta, missä olet vahva. Tämä luo pohjan uusien osaamistarpeiden tunnistamiselle.

Muista, että oppiminen on jatkuva prosessi

Olitpa valmistunut tai opiskelemassa, on tärkeää muistaa, ettei oppiminen lopu valmistumiseen. Juridiikka on jatkuvasti muuttuva ala. Kannattaa olla utelias ja jatkaa uuden tiedon hankkimista. Myös työnantajat arvostavat tiedonhalua!

Verkostoidu

Tutustu muihin juridiikan ammattilaisiin ja tulevaisuuden osaajiin. Osallistu seminaareihin ja tapahtumiin. Keskusteluista muiden kanssa, heidän näkemyksistään ja kokemuksistaan oppii paljon sellaista tietoa, joka auttaa sinua kehittämään itseäsi.

Aseta itsellesi tavoite

Kun tiedät, mitä ja miksi haluat oppia, pohdi ja aseta itsellesi selkeä ja konkreettinen oppimistavoite. Kun tiedät tavoitteesi, sinun on helpompi suunnitella matkasi tavoitteen saavuttamiseksi. Sisällytä suunnitelmaasi harjoittelua, arviointia ja kertaamista. Näin saavutat parhaimmat lopputulokset.

Ole avoin palautteelle

Joskus on hyvä kysyä muilta, mitä he ajattelevat osaamisestasi. On tärkeää ottaa vastaan palautetta toiminnastasi ja osaamisestasi sekä pyrkiä kehittymään sen perusteella. Ei ole väärin ottaa apua vastaan parantaaksesi toimintaasi. Ennemminkin vältät sen perusteella mahdolliset karikot.

Ennen kaikkea muista, että matka oman osaamisen tunnistamiseen, sanoittamiseen ja kehittämiseen on jatkuva. Tilanne tänään on jo muutaman kuukauden päästä vanha ja siksi arviointia onkin tärkeää tehdä säännöllisesti. Tästä syystä haasteita ei kannata pelätä. Suosittelen kehittämään omaa osaamista määrätietoisesti ja olemaan samaan aikaan utelias uuden oppimiseen.

Blogikirjoitus on osa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen järjestämää Osaaminen näkyviin -viikkoa, joka järjestetään 2.–8.10.2023.