Blogit 23.4.2024

Tarvitsemme puolueettoman selvityksen poliittisen vaikuttamisen rajoista

Tuula Linna

Kirjoittaja on liiton puheenjohtaja.

Juristiliitossa olemme todella vakavin mielin seuranneet viime päivien medianostoja siitä, miten jo asetettujen työryhmien toimeksiantoihin ja jäsenyyksiin on vaikutettu poliittisella ohjauksella (Helsingin Sanomat, MTV). Kehitys on saamassa niin huolestuttavia piirteitä, että se on katkaistava alkuunsa.

Juristiliitto vaatii puolueetonta selvitystä laillisuusvalvojilta siitä, missä menevät oikeusvaltiossa poliittisen vaikuttamisen rajat. Selvitys tulee käynnistää välittömästi ja tutkia kaikki ministeriöt poliittisen vaikuttamisen asianmukaisuuden osalta.

Olen 20 vuotta oikeusministeriössä aikoinaan toimineena lainvalmistelijana tottunut ajattelemaan, että ensin asiaa kootaan selvittämään joko mahdollisimman puolueeton asiantuntijatyöryhmä tai työryhmä, jossa vastakkaiset intressit ovat tasapuolisesti edustettuna. Sen jälkeen työryhmän ehdotus lähtee lausuntokierrokselle, jossa lausunnonantajat valitaan objektiivisin kriteerein mahdollisimman tasapuolisesti.

Kun lausuntopalaute on saatu, ryhdytään valmistelemaan hallituksen esitystä. Tässä vaiheessa – siis vasta tässä vaiheessa – astuu kuvaan mukaan poliittinen ohjaus. Jos ministeri päättää toisin kuin työryhmä tai haluaa jättää ottamatta huomioon lausuntopalautteen, ministeri joutuu tekemään sen avoimesti ja poliittisella vastuullaan.

Eduskunta saa silloin esityksen, joka on valmisteltu avoimesti ja jossa ministerin ”kädenjälki” näkyy siinä, mihin suuntaan hallituksen esitystä on ohjattu. Eduskunta voi sivuuttaa poliittisen ohjauksen ja päätyä työryhmän tai lausuntopalautteen kannalle.

Näin demokratia toimii oikeusvaltiossa – tai on ainakin tähän saakka toiminut. Vaadimme, että näin sen tulee toimia jatkossakin.

Juristiliitto kutsuu kaikki jäsenjärjestönsä ja muut sidosryhmänsä ilmaisemaan voimakkaasti mielipiteensä. Emme voi vain jäädä ihmettelemään, missä ovat ministeriöiden virkamiesten lojaalisuuden rajat, missä on laillisuusvalvojan havahtumisen piste – ja missä viipyy kansalaismielipiteen poliittinen paine. Olemme tulleet pisteeseen, jossa Suomi-niminen oikeusvaltio kaipaa huomiotamme.