Blogit 17.10.2023

Oikeudenhoidon rahoitusvajetta paikataan – määrätietoinen työ tuottaa tulosta

Jore Tilander

Kirjoittaja on liiton toiminnanjohtaja.

jore.tilander@juristiliitto.fi

Juristiliitto on tehnyt määrätietoista työtä oikeudenhoidon rahoitusvajeen paikkaamiseksi. Nyt askeleita on otettu oikeaan suuntaan, kun hallitus on sitoutunut turvaamaan oikeudenhoidon toimintaedellytykset.

Oikeusministeri Leena Merellä oli mukanaan hyviä uutisia Juristipäivän yleisölle lokakuun puolivälissä:

Tervehdyssanoissaan ministeri totesi hallituksen olevan sitoutunut turvaamaan oikeudenhoidon toimintaedellytykset. Oikeusministeriön budjettimitoitus on ensi vuonna 96 miljoonaa euroa suurempi kuin tänä vuonna. Viime vaalikaudella toteutetun Oikeudenhoidon selonteon mukaista rahoitusta esitetään ensi vuodelle 30 miljoonaa euroa. Se jakautuu hallinnonalan eri viranomaisille.

Lisärahoituksella tähdätään erityisesti ruuhkien purkuun ja käsittelyaikojen lyhentämiseen.

”Esitettävä lisämääräraha mahdollistaa jo ensi vuonna hallinnonalan henkilöstömäärän lisäämisen usealla sadalla henkilötyövuodella”, ministeri totesi. Puhe on luettavissa kokonaisuudessaan verkkosivuillamme

Usean sadan henkilötyövuoden lisäys ei ole aivan pikku juttu!

Juristiliitossa olemme tehneet määrätietoista työtä oikeudenhoidon rahoitusvajeen paikkaamiseksi. Olemme kiertäneet kymmeniä pöytiä vaatimassa välttämätöntä kriisirahoitusta. Nyt on otettu askelelta oikeaan suuntaan – taloudellisesti erittäin vaikeana aikana.

Tietenkin lisärahoitus paikkaa vain suurimmat aukot vuotavasta laivasta. Mutta se auttaa pitämään venettä pinnalla. Vaikuttamistyömme jatkuu edelleen.

Tulokset on saatu aikaan rakentavalla yhteistyöllä, kuten vaatimalla Oikeudenhoidon selonteon laatimista viime vaalikaudella ja tapaamalla suuri joukko vaikuttajia. Emmekä ole olleet yksin. Erittäin tärkeää työtä ovat tehneet kanssamme niin eri juristijärjestöt kuin oikeudenhoidon viranomaiset.

Samaa yhdessä tekemisen tapaa tarvitaan nyt myös suomalaisille työmarkkinoille. Sanelemalla ei rakenneta oikeusvaltiota, eikä vakaata työelämää.