Blogit 23.5.2017

Yhteinen Itämeremme

Karin Cederlöf

Lahjoituskohteen valitsi Lakimiesliiton opiskelijavaliokunta. Itämeri valikoitui hyväntekeväisyyskohteeksi nopeasti ja päätös oli yksimielinen. Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä; sen suojelu vaatii pitkäjänteisyyttä ja meidän jokaisen panostusta. Lakimiesliitto haluaa paitsi rahallisesti tukea Itämeren suojelua myös lisätä ihmisten tietoisuutta Itämeren tilanteesta ja sen suojelusta.

Itämereltä kuuluu sekä hyviä että huonoja uutisia. Ulkoinen ravinnekuormitus on pienentynyt huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Itämeren syvänteitä peittävät kuitenkin laajat ­hapettomat ja kuolleet pohjat, joissa riittää leville käyttökelpoista fosforia. Tämä hidastaa meren ­elpymistä, vaikka maalta tulevaa lastia on kevennetty.

Itämeri voisi paremmin, mikäli entistä suurempi joukko ihmisiä siirtyisi kasvisruokaan. Tilanne on kuitenkin juuri päinvastainen: lihankulutus kasvaa koko ajan. Kutsuimmekin Itämeri-aiheiseen seminaarimme 24.5. Helsingin Apollo Live Clubille suojeluasiantuntija Annukka Valkeapään WWF:stä kertomaan lihansyönnin vaikutuksista ympäristöön sekä Heli Saavalaisen Helsingin Sanomista kertomaan Itämeri-laskurista, jonka avulla kuluttaja voi selvittää kulutustottumustensa vaikutuksia Itämeren ravinnekuormitukseen.

Apollon lavalle nousee myös illan pääpuhuja, asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen, kertomaan Itämeren tilasta. Tilaisuus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille.Tapahtuman lipputulot lahjoitetaan lyhentämättömänä hyväntekeväisyyteen.

OTH järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Aikaisempia hyväntekeväisyyskohteina ovat olleet rikosuhripäivystys (2012), uusi Lastensairaala (2013), Ensi- ja turvakotien liitto (2015) ja HelsinkiMission seniorityö (2016). Tänä vuonna lipputulot lahjoitetaan WWF:n Itämerityöhön.

Katso OTH-iltajuhlan ohjelma tästä ja tule mukaan! http://www.juristiliitto.fi/oikkarit/oth-oikkari-tekee-hyvaa-2017/itamerietkotjailtajuhla/

Kirjoittaja on Lakimiesliiton opiskelija-asiamies.