Blogit 23.6.2022

Yhdenvertaisuutta pitää edistää ympäri vuoden, vaikka Pridea vietetään kesäisin

Maria Färkkilä

Kirjoittaja on liiton työ- ja virkasuhdeneuvontajuristi.

maria.farkkila@juristiliitto.fi

Hyvää Pride-kuukautta ja sen huipentavaa Pride-viikkoa! Kesäkuussa sateenkaaren värit liehuvat yhä useamman yrityksen ja yhteisön logoissa. Sateenkaarilippuja liehutetaan monimuotoisuuden juhlan kunniaksi ja Suomen suurimman ihmisoikeustapahtuman, Helsinki Priden, tueksi.

Heinäkuussa liput ja somekuvakkeet vaihdetaan taas tavanomaisiin. Pakkaavatko silloin muut paitsi sateenkaariyhteisö monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta tukevat kannanottonsa yhdeksitoista kuukaudeksi odottamaan ensi kesäkuuta?

Yrityksiä ja jopa valtioita arvostellaan pinkkipesusta. Pinkkipesu tarkoittaa, että tahot esiintyvät LGBTQIA+-ystävällisinä lähinnä omaa imagoaan kiillottaakseen, eivät yhdenvertaisuuskysymysten esille nostamiseksi tai muutoksen aikaansaamiseksi. Koomikko Eve Kulmalan pinkkipesua parodioiva Instagram-sketsivideo Yritykset ja Pride on hauska, koska se on niin osuva: on innokasta sateenkaarilipun heilutusta, mutta niin kovin stereotyyppinen ja tietämätön asenne vähemmistöihin.

Sateenkaariväritys firmojen logoissa on tuen osoitus, mutta se ei yksinään vaikuta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten oikeuksien, osallisuuden ja hyvinvoinnin parantamiseen esimerkiksi työelämässä. Yhdenvertaisuus ja inklusiivisuus voivat toteutua vain, kun jokapäiväinen yrityskulttuuri perustuu oikeaan ja riittävään tietoon, avoimuuteen sekä ymmärrykseen.

Helsinki Pride edellyttää yhteistyökumppaneiltaan konkreettisia tekoja yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi. Velvollisuus toimia näin tulee jokaiselle työnantajalle jo suoraan lain nojalla: Ei ole sellaista työnantajaa, jota yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolaki ei koskisi. Kertonee jotain yhdenvertaisuuden toteutumisen nykytilasta, että yritykset ja yhteisöt joutuvat erikseen ääneen korostamaan olevansa yhdenvertaisia ja inklusiivisia työnantajia. Sen pitäisi olla itsestäänselvyys.

Lakimiesliitto on tänäkin vuonna mukana yhteistyökumppanina Pride-yhteisön työssä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi. Liiton slogan on Oikeus kuuluu kaikille ja sen eteen teemme töitä ympärivuotisesti. Tämä työ jatkuu Pride-kuukauden päätyttyäkin.

Edistämme yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia työelämässä ja yhteiskunnassa muun muassa

• auttamalla ja neuvomalla jäsenten henkilökohtaisissa työ- ja virkasuhteisiin liittyvissä ongelmatilanteissa,
  • kouluttamalla jäsenistöämme monen muun asian ohella myös vähemmistöjen kohtaamiseen
  • ja vaikuttamalla aktiivisesti lainsäädännön muutostarpeisiin ja lakialoitteisiin.

On käsittämättömän surullista, että rakkauden juhlaa varjostaa vielä tänäkin vuonna pelko. Oslossa tapahtui lauantaina joukkoampuminen, jota tutkitaan viharikoksena ja terroritekona. Oslon Pride-tapahtumat jouduttiin perumaan turvallisuussyistä. Uhka kiristää turvatoimia myös Helsinki Priden tapahtumissa.

Ihmisoikeuksien, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen ei kuulu vain niille, joiden oikeudet eivät vielä toteudu. Kuten pitkän linjan ihmisoikeuksien puolustaja, yksi Sexpo-säätiön perustajajäsenistä ja Seta ry:n puheenjohtajanakin toiminut juristipresidenttimme Tarja Halonen hyvin kiteyttää:

”Enemmistön pitää aina puolustaa ihmisoikeuksissa vähemmistöjä.”

Kirjoittaja on Lakimiesliiton juristi.