Blogit 27.7.2015

Blogi: XLIV Lakimiespäivä pureutuu ajankohtaisiin aiheisiin

Juha Mikkonen

Lakimiesliiton järjestämät ensimmäiset Lakimiespäivät pidettiin 25.–26.5.1945. Käytännössä ne olivat siis kolmas ”yleinen suomalainen lakimieskokous”. Sen jälkeen Lakimiespäiviä on järjestetty säännöllisesti nyt jo 70 vuoden ajan.

Vuosien saatossa päivien kesto, järjestämistiheys sekä teemat ja sisältö ovat vaihdelleet eri aikoina. Lakimiespäivästä on kehittynyt vuosikymmenten aikana verkostoitumisen, virkistäytymisen ja mukavan yhdessäolon päivä. Ohjelma on tasokas ja sillä on edelleen myös tärkeä täydennyskoulutustehtävä.

Tänä vuonna Lakimiespäivä järjestetään 44. kerran 2.10.2015. Mukana ovat perinteiset elementit, kuten K. J. Ståhlberg -mitalin luovuttaminen ja yrittäjyyspalkinnon sekä parhaan oikeustieteen opiskelijatyönantajan palkinnon jakaminen. Ohjelman teemat sen sijaan ovat erittäin ajankohtaisia.

Tilaisuuden juontaa Ylen A-studion juontaja ja toimittaja Kirsi Heikel. Hän on vetänyt niin vaalitenttejä, uutistapahtumien erikoisohjelmia kuin olympialähetyksiä.  Tällä kertaa Lakimiespäivässä puhutaan Suomen turvallisuustilasta. Ruokkiiko talous lännen ja idän raja-alakuloa? Ruokkiiko masennus lamaa vai lama masennusta? Jos haluat rauhaa – valmistaudu sotaan!

Päivän toisessa teemassa pohditaan, koskeeko korruptio meitä. Korkean tason korruptiotapauksia on paljon ja moni on tietämättään tekemisissä niiden kanssa rajan kautta. Myös Suomen poliisi on keskeisellä paikalla huumekaupan myötä. Miten uusi syyteneuvottelumenettely tulee asiaan vaikuttamaan? Entä onko meillä tarpeeksi koulutusta tähän?

Näiden rankkojen aiheiden jälkeen suunnataan katse kuitenkin tulevaisuuteen päivän kolmannessa teemassa. Maailma muuttuu, tarvitaanko lakimiehiä vielä tulevaisuudessa. Mitä tämä muutos tarkoittaa lakimiehille?

Kiinteän osan Lakimiespäivää muodostavat perinteiset Lakimiesmessut, jotka täydentävät alan ammattilaisille suunnattuja luentoja. Tarjolla on alan koulutus- ja kustannustoimintaa, pankki-, vakuutus- ja sijoitustoimintaa, alan järjestöjä ja julkaisuja sekä monia muita tuotteita ja palveluja.

Myös opiskelijoiden rekrytointimessut järjestetään osana Lakimiespäivää. Messuilla opiskelijat voivat tutustua työnantajiin, luoda kontakteja ja työllistyä.

Lakimiespäivä huipentuu illanviettoon Finlandia-talon Veranda-salissa. Illanvieton lisäksi edulliseen osanottomaksuun sisältyy myös päivän lounas.

Keskustelu lakimiesidentiteetistä ja sen vahvistamisesta jatkuu Lakimiesliitossa voimakkaana. Lakimiehiä yhdistää vahva identiteetti ja kiinnostus oikeudellisiin kysymyksiin. Tämä huomattiin viime vuonna myös liiton 70-vuotisjuhlakiertueella. Lakimiespäivässä yhteenkuuluvuudentunne on vieläkin voimakkaampi.

Lämpimästi tervetuloa Lakimiespäivään!

Juha Mikkonen