Blogit 9.11.2016

Viha voitti Yhdysvaltain vaaleissa, entä Suomessa?

Mia Paju

Viharikokset ovat selvässä kasvussa Suomessa, kertoo Poliisiammattikorkeakoulun 9. marraskuuta julkaisema viharikosraportti. Myös EU-tutkimukset kertovat samaa karua kieltä. EU:n perusoikeusviraston julkaiseman viharikosten uhrien asemaa koskevan tutkimuksen mukaan viharikoksiin ei EU:ssa puututa järjestelmällisesti eivätkä uhrit saa oikeutta. Suomi nousee raportissa esille maana, jossa viharikosten uhreja ei ohjata uhrien tukipalveluihin.

Viharikoksen uhri voi kuitenkin Suomessa saada neuvoja ja tukea Rikosuhripäivystyksestä (RIKU). Päivystys tarjoaa apua rikosilmoituksen tekemisessä, poliisikuulusteluissa ja oikeudenkäynnissä. Se on myös kääntänyt yhdessä Ihmisoikeusliiton ja sisäministeriön kanssa viharikoksen uhreille tarkoitetun esitteen arabiaksi, dariksi, englanniksi, kiinaksi, kurdiksi, pohjoissaameksi, ranskakasi, ruotsiksi, somaliksi ja venäjäksi.

Jos viharikoksia ei tunnisteta, ei niihin pystytä myöskään puuttumaan. Erityisesti haavoittuvien ryhmien kanssa työskentelevien ammattilaisten tulee kiinnittää huomiota asiakkaidensa kokemuksiin vihateoista. Emme saa antaa vihalle sijaa.

Nähtäväksi jää, toteuttaako Trump vihaa huokuneet puheensa maahanmuuttajista, estääkö hän libyalaisten ja syyrialaisten pakolaisten pääsyn maahan tai rakentaako muurin Meksikon rajalle. Vaikka näin ei kävisi, puheet eivät unohdu.

Kirjoittaja työskentelee Lakimiesliitossa viestintäasiantuntijana.

Katso aiemmat blogit

Sateenkaariperheiden lapset usein keskenään eriarvoisessa perimystilanteessa

Oikeus ja kohtuus ja USA:n presidentinvaalit

Kun kollega heittää kapuloita rattaisiin