Blogit 4.7.2017

Työnhakuun tarvitaan tukipilareita

Susan Calonius

Opiskelijajäsenet kyselevät meiltä uravalmentajilta paljon urasuunnittelusta. Ei ole epätavallista, että jo ensimmäisen vuoden opiskelija haluaa rakentaa verkostoitumis- ja työnhakutaitojaan. Oikeustiedettä opiskelevat ovat kunnianhimoisia ja moni ymmärtää verkostoitumisen tärkeyden jo ensimmäisestä opiskeluvuodesta lähtien.

Kesätöissä verkostoituminen on monelle kiinnostuksen aihe. Minkälainen työ olisi kannattavaa oman urapolun edistämiseksi?  Uravalmentajana neuvon opiskelijoita rauhoittumaan. Ura ei ole tuhoon tuomittu, vaikkei vielä ensimmäisen opiskeluvuoden päätteeksi olisikaan saanut haluamaansa kesätyöpaikkaa. Vaikka kokemus, kontaktit sekä näkyvyys ovat tärkeitä, ovat kesätyöt vain pieni osa tulevaisuuden menestystä. Verkostoitumista on parempi integroida jokapäiväiseen opiskeluun muokkaamalla siitä itselleen sopivan elämäntyylin. Meillä kaikilla on aikaa hankkia kontakteja ja uusia mahdollisuuksia tulee jatkuvasti.

Stressaamisen sijasta kehotan miettimään opiskeluvalintoja, voisiko etulyöntiaseman tulevaisuuden työmarkkinoilla saavuttaa hieman epätyypillisemmän aineyhdistelmän ansiosta, vai olisiko juuri yhden tietyn asian tiukka substanssiosaaminen valttia.  Anna itsellesi mahdollisuus tutustua muihin opiskelijoihin näiden uusien aineiden myötä. Siinä luot verkostoja miettimällä samalla vahvasti tulevaisuuttasi pidemmällä aikajanalla.

Tunnista ja tuotteista oma osaamisesi

Työllistymisprosessi itsessään vaatii paljon ja tuo vastoinkäymisiä jokaiselle. Talouselämän (22.6.2017) tutkimuksen mukaan akateemisten alojen työtilanne on parantunut lähes kaikilla muilla aloilla, paitsi juridiikassa. Oikeustieteen maistereiden työttömyys on kasvanut 5,6 prosentilla. Tämä näkyy myös urapalvelussamme, erityisesti vastavalmistuneiden kohdalla.

Oman alan työpaikka valmistumisen jälkeen ei olekaan enää sataprosenttisen varmaa. Tällöin työhakemukset astuvat kuvaan. Mikä on, kun hakemuksia on lähtenyt kymmeniä ja haastattelukutsua ei tule? Monesti ongelma on oman osaamisen tuotteistamisessa. Työnhakija ei ole miettinyt mihin ongelmaan hän tarjoaa ratkaisun ja mikä on hänen ydinosaamisensa. Oman osaamisen tunnistaminen, tuotteistaminen sekä räätälöinti jokaiseen työpaikkaan on yksi työnhaun tukipilareista.

Mitä useampi tulokseton työhakemus on takana, sitä helpompi on antaa paniikin ohjata holtitonta hakemusten ympäriinsä räiskintää. Pysähdy aina miettimään työnhakustrategiaasi ja parasta mahdollista lähestymiskeinoa työpaikoittain. Uskalla astua mukavuusalueesi ulkopuolelle, myös kirjaimellisesti. Joskus paremmat paikat vähemmällä kilpailulla ovat piilossa, tai kauempana, kuin mistä olet etsinyt. Me uravalmentajat autamme ilomielin CV:n, ainevalintojen, verkostoitumispulmien sekä tehokkaan ja tuloksekkaan strategian laadinnassa.

Lukuisia CV-vaihtoehtoja

Työnhaun pohjana on hyvä CV, joka kannattaa miettiä loppuun asti. Vaikkei kokemusta olisikaan ylenpalttisesti, ei se tarkoita, etteikö CV voisi olla hyvä. Tärkeää on sisällön lisäksi toteutuksen sujuvuus, jäsennys sekä kiteytys.

Älä kuitenkaan pelkää käyttää mielikuvitustasi. Oletko miettinyt esim. osaamispohjaista CV:tä, jossa keskitytään taitoihin ennemmin kuin saavutuksiin? Vaihtoehtoja on lukuisia ja niiden pohdiskelun jälkeen saa paljon turvallisemman lähdön työnhaun ja verkostoitumisen maailmaan. Teslan perustaja Elon Musk onnistuu tiivistämään oman osaamisensa yhden sivun CV:lle, joten uskomme vahvasti jokaisen juristin pystyvän samaan.

LinkedIn ja some haltuun

Työnhaussa on tarjolla lukuisia apuvälineitä, joita pitää oppia käyttämään oikein. LinkedIn on tutkimusten mukaan yksi parhaista paikoista löytää piilotyöpaikkoja. Mutta miten sitten headhunterit löytävät minut LinkedIn:n avulla, millainen on hyvä profiili ja miten LinkedIn:iä kannattaa käyttää?

Me uravalmentajat rakennamme kanssasi profiilin, jolla tulet löydetyksi ja kerromme miten LinkedIn:iä voi hyödyntää työnhakijana, opiskelijana tai työssä ollessasi. Muukin sosiaalinen media on nykypäivänä suuri apuväline työnhaussa. Löydä palstasi ja luo itsellesi varma sekä pysyvä imago.

Sitran tutkimuksen mukaan 50 % työssäkäyvistä on valmis vaihtamaan työpaikkaansa, jos aidan takana ruoho on todellakin vihreämpää. Tämän lisäksi 16 % hakee aktiivisesti uutta työtä. Syitä ovat mm. etenemishalut, mielekkäämmät tehtävät tai korkeampi palkka. Tämä tutkimus osoittaa, että kuka tahansa hyötyy uravalmennuksesta apuvälineenä ja sen tarjoamista eväistä työnhakuun.

Tarinan mukaan mies, joka rakensi talonsa hiekkaan, menetti sen ensimmäisessä myrskyssä. Talo, joka oli rakennettu kalliolle, säilyi kaikkien myrskyjen ja tulvien läpi. Elämässä, tarinan opetusta verrataan arvoihin, mutta työnhaussa kalliona toimii vahva CV ja hakemus, verkostoitumistaidot, rohkeus, strategisointi sekä määrätietoisuus.

Kukaan ei voi löytää työelämän tukipilareita sinulle, vaan niiden käyttö vahvuuksiisi peilaten on jotain, mikä jokaisen on tehtävä itse. Uskalla tutkia uutta, ottaa apu vastaan sekä haastaa itseäsi joka päivä.  Me uravalmentajat autamme sinua mielellämme. Palvelu on käytössä läpi koko kesän ja henkilökohtaisen ajan pääsee varaamaan tästä.

Kirjoittaja on uravalmentaja UP Partnersilla. UP Partners tuottaa urapalvelut lakimiesliitolle. www. uppartners.fi

Lisää artikkeleita

Kaikki blogit