Blogit 21.4.2017

Tuomioistuinvirasto lähellä toteutumista

Euroopan neuvoston suositusten mukainen ja muissa Pohjoismaissa hyväksi koettu järjestelmä on ollut Suomessa aktiivisen oikeuspoliittisen keskustelun aiheena pitkään. Nykykehityksen lähtölaukauksena voidaan pitää vuotta 2003, kun tuomioistuinlaitoksen kehittämiskomitea asettui mietinnössään kannattamaan viraston perustamista.

Pitkään se on kestänyt, mutta nyt alkaa olla iso askel lähellä. Oikeusministeriön viime vuoden toukokuussa asettama tuomioistuinvirastotoimikunta jätti tänään perjantaina 21.4. mietintönsä Tuomioistuinviraston perustaminen oikeus- ja työministeri Jari Lindströmille. Helsingin hovioikeuden presidentti Mikko Könkkölän puheenjohtama laajapohjainen toimikunta on tehnyt perusteellista työtä ja esittänyt toteuttamiskelpoisen mallin tuomioistuinviraston perustamiseksi.

Mietintö seuraa hyvin pitkälle niitä peruslinjoja, jotka oikeusministeriön asettamat selvitysmiehet Pekka Nurmi ja Tatu Leppänen vetivät pari vuotta sitten julkaistussa arviomuistiossaan. Tuolloin lausuntokierrokselta tuli lähes yksimielisen myönteinen palaute. Suuria mutinoita ei ole siis nytkään syytä odottaa.

Näin ollen kysymys on ennen kaikkea poliittisesta tahdosta viedä hanke maaliin tällä vaalikaudella. Mikko Könkkölä arvioi Lakimiesuutisille, että vuonna 2019 viraston toiminta olisi mahdollista aloittaa. Jos hallituksen esitys saadaan eduskuntaan tänä syksynä, aikataulu kuulostaa realistiselta.

Oikeus- ja työministeri Jari Lindström on tehnyt ison palveluksen Suomen oikeuslaitokselle puskemalla tuomioistuinvirastoa eteenpäin kohti maalia. Lindströmillä on nyt loppukiri edessään ja maali häämöttää. Tämän askeleen ottaminen on tärkeää Suomen oikeuslaitokselle.  Lakimiesliitto on valmis vaikka työntämään ministeriä selästä loppusuoralla, jos tarve tulee.

Kirjoittaja on Lakimiesliiton varatoiminnanjohtaja.