Blogit 14.8.2017

Tasa-arvoa sateenkaariväelle

Mia Paju

Uusi avioliittolaki astui voimaan 1.3.2017 ja vuoden 2017 alusta tuli voimaan myös perintöverouudistus, joten yhä useampi sateenkaariryhmiin kuuluva ihminen tulee uusin tavoin lainsäädännön piiriin. Samalla monimuotoiset perheet lisääntyvät.

Sateenkaariväen keskuudessa tehtyjen kyselyjen mukaan monet epätavanomaisissa suhteissa elävät ihmiset kuten valtaosa lesboista ja homoista kaipaavat nyt päteviä juristeja auttamaan heitä testamentti- ja perintöasioissa.

Lakimiesliitto haastoi kevään ja kesän aikana lakiasiain- ja asianajotoimistot mukaan kampanjaan, jossa tarjotaan neuvontaa sateenkaariväelle pro bono-periaatteella perhe- ja perintöoikeudellisissa kysymyksissä. Mukaan tuli innolla 16 toimistoa eri puolilta Suomea. Kampanjan aikana, 14.8.-15.9.2017, sateenkaariväki voi olla maksutta yhteydessä toimistoihin.

Kaikkien lakimiesten tietämys paitsi lainmuutoksista ja niiden yhteisvaikutuksista, myös perheiden ja suhteiden monimuotoisuudesta tulee lakimuutosten myötä yhä tärkeämmäksi. Esimerkiksi ns. neliapilaperheissä vanhempia voi olla monilukuinen määrä, jolloin vanhempien ja lasten suhteet voivat olla sekä biologisia että sosiaalisia, jolloin perintöverokategoriat asettavat tällaisen perheen sisällä osan lapsista ja vanhemmista keskenään erilaiseen asemaan perimysasioissa.

Kampanja pääsi mukaan myös Suomen juhlavuoden 100 tasa-arvoatekoa -listalle. Toivomme, että kampanja on lähtölaukaus tasa-arvoiselle lakineuvonnalle.

Kirjoittaja on Lakimiesliiton viestintäasiantuntija.

Lue lisää kampanjasta

Lisää artikkeleita