Blogit 18.9.2017

Suomen juhlavuoden tärkein seminaari

Häkkänen toi ansiokkaassa puheessaan esille oikeusvaltioperiaatteen keskeisyyttä ajankohtaisessa kansainvälisessä keskustelussa, lain noudattamisen tärkeyttä myös tiukassa yhteiskunnallisessa tilanteessa ja oikeusvaltion keskeistä roolia taloudellisen kasvun vauhdittajana.

Häkkäsen jälkeen puhunut eduskunnan perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie nosti esille perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisen sekä oikeuslaitoksen resurssit. Perustuslaki- ja lakivaliokunnat ovat useaan otteeseen korostaneet omissa budjettilausunnoissaan sitä, että oikeusturvan toteuttamisesta vastaavien viranomaisten perusrahoitus on turvattava riittävällä tavalla hankalassakin taloustilanteessa.

Seuranneissa paneelikeskusteluissa sama linja jatkui. Tuija Brax ihmetteli, miksi eduskunnan valiokuntien kannanottoja oikeuslaitoksen resursseihin ei oteta edelleenkään vakavasti ja juustohöylälinjaa on jatkettu. Hänestä ensiasteen tuomioistuimet tulisi varustaa niin, että ne eivät ole mitään lämmittelybändejä ennen muutoksenhakua. Pauliine Koskelo pamautti, että suomalaisessa oikeusvaltiossa pitää noudattaa lakia eikä kikyä. Pätkätuomareiden suurta määrää päivittelivät sekä Koskelo että Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Antero Rytkölä.

Rytkölä nosti myös esille oikeuslaitoksen tämän hetken tärkeimmän kehityshankkeen, tuomioistuinviraston. Tuomioistuinten riippumattomuuden ja tuomioistuinlaitoksen toiminnan kehittämisen kannalta virasto on välttämättömyys, joka koko 2000-luvun jatkuneen pohdinnan ja laadittujen selvitysten, muistioiden ja mietintöjen jälkeen on vihdoin lähellä toteutumista.

Toivoa sopii, että päättäjämme ottavat oikeusvaltion ylläpitämisen ja kehittämisen tulevina vuosina vakavasti. Suomen juhlavuoden tärkein seminaari kertoi meille kiistattomasti ainakin sen, että oikeusvaltio on yhteiskuntamme kivijalka. Me kaikki tiedämme, mitä tapahtuu, jos kivijalasta ei huolehdita. Huolehtikaamme siitä siis, kuten Suomi 100-slogan kehottaa. Yhdessä.

Kirjoittaja on Lakimiesliiton varatoiminnanjohtaja.

Lisää artikkeleita

Kaikki blogit