Blogit 23.12.2021

Rauhallisen joulun toivotus Sinulle

Marika Valjakka

Ken olisikaan arvannut vuosi sitten, että myös tänä jouluna käymme juhlan viettoon koronavirusepidemiatilanteen varjoissa. Kulunut vuosi on ollut jälleen poikkeuksellinen ja se on vaatinut jokaiselta venymistä monin tavoin eikä ainoastaan vaativien työtehtävien vuoksi.

Hyvinvoinnin teemat ovat osa Lakimiesliiton strategiaa. Tasapainoinen työelämä kuuluu myös juristeille. Teemme työtä uusien palvelujen ja työkalujen kehittämiseksi ja haastamme työyhteisöjä keskustelemaan lakiammattien työkulttuurista ja jaksamisen tukemisesta. Työstään sopii pitää ja sitä saa rakastaakin, mutta on aika rikkoa vallitsevaa julkista mielikuvaa lakimiehestä väsymättömänä työmyyränä, jolle kunnianhimo on kaikki kaikessa. Juristi ei kone, vaan ihminen. On koko Suomen etu, että oikeudenmukaisen Suomen rakentajilla on parhaat eväät työssä jaksamiseen ja työssä onnistumiseen.

Maailma ei tule tänäkään vuonna valmiiksi. Toivon Sinun pysähtelevän pitkin matkaa hetkeksi hetkeen. Mitään ei jää sen vuoksi tekemättä. Keskitytään niihin tehtäviin, joita on aivan välttämätöntä edistää ennen vuodenvaihdetta.

Joulurauhan julistaminen jouluaattona kello 12 Suomen Turusta on historiallisesti ainutlaatuinen perinne. Tiettävästi missään muualla joulurauhan julistus ei ole säilynyt lähes katkeamattomana keskiajalta saakka. Julistuksen jälkeen kaupankäynti ja muu arkinen työ loppuivat. Joulun ajan rikkomuksista annetut tuomiot olivat ankarampia kuin muulloin.

Yksi valmistelee joulua juhannuksesta lähtien, toinen aloittaa juuri ennen joulua ja toiset eivät vietä joulua ollenkaan. Millainen Sinun joulusi onkaan – vietät sitä yksin tai kokoontumalla yhteen muiden kanssa, suurin tai pienin valmisteluin – toivon vuodenvaihteen merkitsevän Sinulle irtiottoa arjesta ja suovan tilaisuuden rauhoittua ja hiljentyä ja kerätä voimia. Voimia tarvitsemme kaikki.

Tiedäthän sanonnan: siivoa kaappisi vain, mikäli aiot viettää joulusi niissä.

Rauhallista ja hyvää joulua Sinulle ja läheisillesi.

Kirjoittaja on Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja