Blogit 23.10.2018

Poliittisille barrikadeille vain oikeusvaltion tähden

Työmarkkinoiden painostustoimet ovat värittäneet kuluvaa syksyä.

Lakimiesliitossa teemme työelämään liittyvää edunvalvontaa laajasti. Palkkauksen lisäksi vaikutamme lakimiesten työehtoihin ja työhyvinvoinnin edistämiseen. Olemme kehittämässä myös perhepoliittisia etuja ja yrittämisen edellytyksiä. Keskeistä on kiinnittää huomiota myös juristien yleiseen työmarkkinakelpoisuuteen: osaamisemme on oltava kilpailukykyistä. Laadukas oikeustieteellinen perustutkinto ja mahdollisuus täydennyskouluttautumiseen luovat tälle perustan.

Lakimiesliitossa haluamme varmistaa, että yhteiskunnan tehtäviin valmistuu mahdollisimman osaavia juristeja, panostamme arvostetaan niin rahallisesti kuin muutenkin työelämässä ja että myös työhyvinvoinnistamme huolehditaan.

Poliittiset lakot eivät kuulu vaikuttamistyömme keinovalikoimaan, ellei kyse ole oikeusvaltion perusrakenteisiin kajoavista uhkista. Poliittiset lakot kohdistuvat ensisijaisesti maan hallituksen tekemiin toimiin.

Poliittiset päätökset eivät viimekädessä kuulu meille, vaan eduskunnalle. Osallistumme kyllä laajasti lainsäädännön ennakkovalmisteluun. Olemme mukana lukuisissa oikeus- ja koulutuspoliittisissa hankkeissa sekä vaikutamme aktiivisesti työelämän kehittämiseen asiapohjalla ja faktoihin tukeutuen. Lakkobarrikadeille nousemme kuitenkin vain, jos oikeusvaltion ydintä uhataan. Tällaisiakin esimerkkejä olemme saaneet valitettavasti seurata viimeaikojen Euroopasta. Puolassa ja Unkarissa ei ole kyse vain poliittisen suhdanteen heilahteluista, vaan oikeusvaltion perustan murentamisesta. Tällaisissa tilanteissa oikeudenhoidon ammattilaisten on reagoitava myös poliittisesti.

Oikeusvaltion ylläpito ja kehittäminen ovat paitsi lakimiesten niin myös kaikkien kansalaisten etujen mukaista. Se, mikä edistää yksilöiden etuja, on siis myös koko järjestelmän hyödyksi. Esimerkiksi tästä käy tuomioistuinlaitoksen kehittäminen. Jos tuomioistuinlaitoksen toiminta kangertelisi, aiheuttaa se ongelmia suoraan ja välisesti niin kaikille juristeille kuin koko muulle yhteiskunnalle. Tämän vuoksi liitto on ajanut voimakkaasti esimerkiksi tuomioistuinviraston perustamista.

Maan poliittisiin linjauksiin vaikutetaan äänestämällä eduskuntavaaleissa. Liitossa iloitsemme jokaisesta ehdolle asettuvasta, poliittisesti aktiivisesta jäsenestämme. Uskomme heistä jokaisen edistävän työllään myös oikeusvaltion asiaa. Mutta koska puoluepoliittinen vaikuttaminen ei kuulu toimintatapaamme, emme tue puolueita tai yksittäisiä ehdokkaita rahallisesti.

Kärkiteemamme tulevissa eduskuntavaaleissa on oikeusvaltion turvaaminen. Sillä tontilla meillä riittääkin töitä kylliksi myös tulevaisuudessa.

Antero Rytkölä
Suomen Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja

Kirjoitus julkaistaan myös 31.10. ilmestyvän Lakimiesuutiset-lehden Puheenvuoro-palstalla.