Blogit 19.9.2020

Olemme menettäneet hänet – Hon. Ruth Bader Ginsburg (15.3.1933–18.9.2020)

Tuula Linna

USA:n korkeimman oikeuden jäsen Ruth Bader Ginsburg menehtyi 87 vuoden iässä perjantaina 18. syyskuuta 2020 (s. 15.3.1933, Brooklyn, New York). Koko maailma seurasi henkeään pidätellen kuuluisan RBG:n kamppailua aikaa ja sairauksia vastaan. Kuten tiedämme, USA:n korkeimman oikeuden jäsenet nimitetään eliniäksi. Tuomari Ginsburgin poismenoon liittyy monia poliittisia jännitteitä. USA:n presidentin vaaleihin on aikaa vain puolitoista kuukautta.

USA:n politiikka tietenkin kuristaa rintaa, mutta suurempi tunne on kiitollisuus Ruth Bader Ginsburgin elämäntyötä kohtaan. Lakimiesliittolaisia istui kokonainen elokuvasalillinen kesäkuussa 2019 pääkaupunkiseudun lakimiesillassa katsomassa elokuvaa ’Oikeuden puolesta’. Elokuva kertoo tuomari Ginsburgin elämästä. Kerroin elokuvan alussa hieman RBG:n elämästä, ja ennen leffan alkua sanoin, että ainakin itse otan nenäliinan esille. Ei se ihan kuivana pysynyt.

Presidentti Clinton nimitti Ruth Bader Ginsburgin USA:n korkeimpaan oikeuteen vuonna 1993. Tätä ennen professori Ginsburg oli tehnyt hienon uran yliopistolla. Tuomarina Ruth Bader Ginsburg nousi suureen maineeseen rohkeilla yhdenvertaisuutta ja ihmisoikeuksia puolustavilla kannanotoillaan. Hänestä ryhdyttiin käyttämään nimitystä ’Notorious RBG’. Vuonna 2015 julkaistiin kirja ‘Notorious RBG: The Life and Times of Ruth Bader Ginsburg’ (kirj. Irin Carmon ja Shana Knizhnik). Kirjan kannessa komeilee Ruth kullanvärinen muovikruunu päässään.

Notorious-sana on ilmeisesti muunnelma The Notorious B.I.G. -nimellä tunnetun, vuonna 1997 nuorena välivaltaisesti kuolleen rap-artistin, Christopher George Latore Wallacen, taiteilijanimestä. Artistista on olemassa kuuluisa kuva kruunu päässään samalla tavalla vinossa kuin tuomarilla kirjan kannessa. Tämä samainen kuuden dollarin muovikruunu, jonka rap-artisti oli signeerannut vuonna 1997, myytiin 16.9.2020 – siis kaksi päivää aikaisemmin kuin Ruth Bader Ginsburg kuoli – lähes 600 000 dollarin hinnalla huutokaupassa New Yorkissa.

Jos The Notorious B.I.G.:n muovinen kruunu on muuttunut arvossaan kullaksi, oli Notorious RBG harvinaislaatuinen timantti. Hän oli räväkkä ja pelkäämätön tuomari, mutta myös julkisuuden henkilö, joka osasi hiukkasen nauttiakin saamastaan huomiosta. Muistiimme on saattanut säilöytyä kuva vanhuusiässä olevasta tuomarista viehkeät mustat pitsihanskat käsissään. Eräässä kuvassa hän nostelee hauraana pikkuruisia puntteja päällään paita, jossa lukee Super Diva! Ai että!

Tuomari Ginsburg on jättänyt pientä korkokenkäänsä huomattavasti suuremman jalanjäljen amerikkalaisen case-law’n ja oikeuspolitiikan sarkaan. Hän sitkeästi taisteli 27 vuotta kestäneen korkeimman oikeuden tuomarin uransa aikana – välillä voittaen, välillä vähemmistöön jääden ja terävän älyllisiä eriäviä mielipiteitä kirjoittaen – muun muassa kuolemanrangaistusta vastaan, aborttioikeuden puolesta sekä seksuaalisen tasa-arvon edistämiseksi.

Mutta vähintään yhtä merkityksellinen hänen uransa ja elämänsä on globaalisti naisjuristien itsetunnon ja identiteetin rakentajana. Hän on raivannut tiensä – ei vain itselleen, vaan kaikille naisille – miesten maailmassa timanttisella sitkeydellä. Se, mitä nyt pidämme jo itsestään selvyyksinä tasa-arvokysymyksissä, ei olisi toteutunut ilman Ruthin kaltaisia tahtonaisia. Mutta samaan aikaan on syytä muistaa, että tuomari-ikonimme sai kaiken tuen mieheltään Martin D. Ginsburgilta (1954–2010), joka teki uransa verojuristina. Myhäilevä Martin pysyttelee useissa kuvissa vaimonsa taustalla, ja kuvista voi aistia kumppanuuden merkityksen.

Ikoninen Hon. Ruth Bader Ginsburg on poissa. Juristinaiset kautta maailman ovat hänestä ikuisesti ylpeitä.

Kirjoittaja on Lakimiesliiton puheenjohtaja