Blogit 15.6.2021

Lakimiesten työttömyyskassan ja Lääkäreiden työttömyyskassan sulautumisvalmistelut on aloitettu

Taru Turunen

Lakimiesten työttömyyskassan hallitus ja Lääkäreiden työttömyyskassan hallitus ovat aloittaneet valmistelut sulautumisesta yhdeksi työttömyyskassaksi. Sulautumisessa ei ole kyse kummankaan työttömyyskassan osalta taloudellisesta tai muusta sellaisesta pakosta, vaan sulautumisella varaudutaan tulevaisuuden muutosten sekä velvoitteiden täyttämiseen.

Yhdistymisen myötä uusi kassa muodostaa tehokkaan ja vakaan kokonaisuuden. Samalla kassan koko pysyy inhimillisenä ja turvaamme Lakimiesten työttömyyskassalle ominaisen henkilökohtaisuuden jäsenille suunnatuissa palveluissa.

Työttömyyskassat muodostavat yhdistyessään vakavaraisen ja kustannustehokkaan kahden perinteisen ammattiryhmän oman työttömyyskassan. Samalla pystytään resursseja yhdistämällä panostamaan entistä enemmän jäsenille suunnattujen palvelujen kehittämiseen sekä sitä kautta jäsenyyskokemuksen parantamiseen. Kummankin työttömyyskassan henkilöstö jatkaa osaavaa ja ammattitaitoista työtään uudessa työttömyyskassassa.

Muutos ei vaadi toimenpiteitä jäseniltä

Sulautuminen ei edellytä Lakimiesten työttömyyskassan jäseniltä mitään toimenpiteitä. Jäsenyyden siirto uuteen työttömyyskassaan tapahtuu automaattisesti. Ja jäsenten työttömyysturva sekä jäsenyys jatkuvat katkeamattomina. Jatkossakin työttömyyskassa tarjoaa jäsenilleen edullisimman ansioturvan.

Suuntana entistä suuremmat kassat

Työttömyyskassakenttä on ollut murroksessa: parikymmentä vuotta sitten Suomessa toimi 70 työttömyyskassaa, mutta tänä päivänä fuusioiden johdosta työttömyyskassoja on enää yhteensä 21.

Suurimpaan työttömyyskassaan kuuluu runsas puoli miljoonaa jäsentä ja pienimpään eli Lakimiesten työttömyyskassaan noin 13 000 jäsentä. Kun Lakimiesten työttömyyskassa aloitti toimintansa vuonna 1980, maksoi se ensimmäisen vuoden aikana työttömyysturvaa 10 jäsenelleen. Viime vuonna työttömyyskassasta sai työttömyysetuutta yli 700 jäsentä.

Viralliset päätökset työttömyyskassojen sulautumisesta tehdään alkusyksystä kummassakin työttömyyskassassa. Lisätietoja niin sulautumisesta kuin työttömyyskassan toiminnasta löytyy osoitteesta: www.lakimiestentk.fi.

Kirjoittaja on Lakimiesten työttömyyskassan kassanjohtaja

Lisää artikkeleita