Blogit 30.11.2015

Lakimiesliiton uusi valtuuskunta aloittaa tänään

Lakimiesliiton jäsenistö valitsi loka-marraskuussa liiton valtuuskuntaan kolmivuotiskaudelle yhteensä 44 jäsentä, joista neljän opiskelijajäsenen kiintiö tuli valituksi sopuvaalilla, muut 40 neljä viikkoa kestäneellä postivaalilla. Tänään eli marraskuun viimeisenä päivänä ensimmäistä kertaa kokoontuvassa uudessa valtuuskunnassa on 25 uutta jäsentä. Valtuuskunnasta vaihtui siis 57 prosenttia.

Lakimiesliitto on kaikkien juristien järjestö, joten valtuuskunnan kokoonpanossa on lakimiehiä useilta eri aloilta. Kymmenen uuden valtuuskunnan jäsenistä työskentelee tuomioistuimissa ja kahdeksan asianajajana tai julkisena oikeusavustajana. Valtuuskuntaan kuuluu myös kuusi professorijäsentä. Lakimiesliiton jäsenyhdistyksistä suurin edustus on Suomalaisesta Lakimiesyhdistyksestä, jonka listalta valtuuskuntaan äänestettiin kahdeksan ehdokasta. Naisia ja miehiä on valtuuskunnassa yhtä paljon.

Yksittäisten ääniharavien Top 5-listalta löytyvät hovioikeudenlaamanni Asko Nurmi Suomen hovioikeustuomareista, professori Mikko Vuorenpää Suomalaisesta Lakimiesyhdistyksestä, pääluottamusmies Sari Aho Suomen Syyttäjäyhdistyksestä, julkinen oikeusavustaja Anssi Kyllönen Julkisista Oikeusavustajista ja asianvalvoja Pasi Einola Suomen Verolakimiehistä.

Äänestysprosentti oli valitettavan alhainen, vain 30,2. Kolmen vuoden päästä se toivottavasti kääntyy nousuun, koska silloin on vakaana aikomuksena järjestää vaali sähköisenä.

Kaksi kertaa vuodessa kokoontuva valtuuskunta on Lakimiesliiton ylintä päätösvaltaa käyttävä toimielin. Sen tehtäviin kuuluu muun muassa valita liiton puheenjohtajisto, hallituksen puheenjohtaja ja hallitus. Valtuuskunta ohjaa hallituksen toimintaa sekä päättää liiton toimintalinjoista ja tavoitteista. Se päättää myös liittymisestä työmarkkinoiden keskusjärjestöön ja neuvottelujärjestöihin sekä niistä eroamisesta. Edellä mainitut ja muut Lakimiesliiton säännöissä valtuuskunnalle osoitetut tehtävät sisältävät jokaiselle valtuuskunnan jäsenelle suuren vastuun sekä yhdessä että erikseen.

Onnea ja menestystä tänään työnsä aloittaville Lakimiesliiton valtuuskunnan jäsenille!

Kirjoittaja on Lakimiesliiton varatoiminnanjohtaja ja viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja.

Lisää artikkeleita

Kaikki blogit