Blogit 23.1.2017

Kun toivo on työnhaussa menetetty

Ira Hietanen-Tanskanen

Viimeisimpään kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden avoimista vastauksista työnhakuun liittyen paistoi epätoivo. Usea kyselyyn vastannut kuvasi työnhakua stressaavaksi, turhauttavaksi, hankalaksi, vaikeaksi, raskaaksi, muutama jopa mahdottomaksi ja toivottomaksi.

Työnhaku ei ole rakettitiedettä, eikä työpaikan löytäminen mahdotonta.  Missään tapauksessa ei kannata menettää toivoa. Niin pitkään kuin on toivoa, on myös rajaton määrä mahdollisuuksia. Toivo on voima, joka saa meidät yrittämään uudestaan ja uudestaan, tavoittelemaan ja saavuttamaan unelmiamme.

Työnhaku ei ole helppoa. Se vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja paneutumista. Vaikka oikeustieteen alan työllisyystilanne on parempi kuin monella muulla alalla, kilpailu on kovaa ja hakijoita paljon.  Työnhaussa onkin tärkeää, että pystyy erottumaan joukosta. Oma persoonallisuus ja vahvuudet  kannattaa tuoda esille jo hakemuksessa ja ansioluettelossa. Hakemus kannattaa luetuttaa ystävällä tai hyödyntää Lakimiesliiton CV-coach palvelua.

Työnhaku käy työstä ja siihen kannattaakin varata riittävästi aikaa. Hakemuksia tehtäessä kannattaa panostaa laatuun ja olla tarkka. Kirjoitusvirheet tai esimerkiksi virhe yrityksen nimessä voi olla syy heittää hakemus ei-pinoon. Tänä päivänä lähes tulkoon aina hakemukset toimitetaan sähköisesti. Muistathan valita tiedostomuodot, jotka aukeavat varmasti myös vastaanottajan koneella. Hakuasiakirjat kannattaakin aina lähettää pdf-muodossa. Ennen kuin painat lähetä, tarkista vielä viimeisen kerran, että kaikki on kunnossa.

Hyvä hakemus on sellainen, jonka voit lähettää vain yhteen paikkaan. Hakemus kannattaa aina kirjoittaa alusta asti haettavaa työpaikkaan silmällä pitäen. Mieti mitä asioita on järkevää tuoda hakemuksessa esiin juuri haettavan tehtävän kannalta. Tusinahakemukset ovat  mitäänsanomattomia, jättävät kylmäksi ja päätyvät siksi ei-pinoon.

Työpaikan saamiseen vaikuttaa monet asiat: aikaisempi työkokemus, kielitaito, harrastuneisuus, muu osaaminen, opintomenestys jne.  Älä vertaile itseäsi muihin, vaan keskity oman osaamisesi esille tuomiseen. Muista että kaikki aloittavat jostakin ja ennen ensimmäistä työpaikkaa kokemusta ei voi olla paljon. Ensimmäisen oman alan työpaikan löytäminen on varmasti monelle haastavinta, mutta jokainen saa sen enemmin tai myöhemmin.

Kova työ tuottaa aina tulosta, niin myös tässäkin tapauksessa. En ole kuullut vielä yhdestäkään oikeustieteilijästä, joka olisi jäänyt ilman töitä. Älä siis turhaan stressaa tai ahdistu, olen varma, että hyville tyypeille on aina töitä!

Lisää vinkkejä työnhakuun löydät Lakimiesuutisten numerosta 8/2016.

Kirjoittaja on Lakimiesliiton opiskelija-asiamies.