Blogit 6.12.2019

Hyvää 102-vuotispäivää Suomi

Tuula Linna

Näin itsenäisyyspäivän kunniaksi käykääpä kurkistamassa Tilastokeskuksen Itsenäisyyspäivämuistiosta, kuinka hyvin meillä suomalaisilla hurisee:

Kiitän Tilastokeskusta tuosta aivan hurmaavasti kirjoitetusta Itsenäisyyspäivän koosteesta, joka alkaa näin:

Hyvä Suomi, hyvä päivänsankari,

joulukuun kuudes päivä on Sinun juhlapäiväsi. 102-vuotiaan itsenäisyytesi aikana olet kehittynyt monessa suhteessa mallikelpoiseksi maaksi. Sankaria on tapana kehua, mutta näin suomalaisena kehuminen on joskus vähän vaikeaa. Siksi etsimme maailmalta näkemyksiä siitä, missä Sinä olet onnistunut.

Terävintä kärkeä olemme Tilastokeskuksen mukaan muun muassa seuraavissa asioissa: maailman pienin imeväis- ja äitiyskuolleisuus, tulevaisuuden tarpeita parhaiten vastaava koulutus, elinikäisen oppimisen Euroopan kärkimaa, eniten inhimillistä pääomaa maailmassa, maailman lukutaitoisin maa, edistynein EU-valtio digitalisaation hyödyntämisessä ja maailman paras maa yritystoiminnalle. Meillä on maailman puhtain ilma ja suurimmat vesivarat. Ja Suomi tuottaa kokoonsa nähden eniten hyvää ihmiskunnalle.

Myös tasa-arvo on hyvällä tolalla. Suomi on esimerkiksi maailman kolmanneksi paras maa olla nainen. Mutta kyllä me paalupaikkaa tietenkin tavoittelemme.

Suomi on maailman vapain ja vakain maa. Suomalaisten luottamus oikeusjärjestelmään ja poliisiin on suurinta EU-maissa. Suomessa on maailman riippumattomin oikeuslaitos. Suomessa on maailman toiseksi paras hallinto, ja Suomi on maailman kolmanneksi paras maa laillisuusperiaatteen noudattamisessa.

Näiden kehujen keskellä kuitenkin muistamme, kuinka edeltävät sukupolvet ovat sotien jälkeen isänmaamme raunioilta rakentaneet. Perjantaina 6.12. tasan 80 vuotta sitten talvisota oli menossa seitsemättä päivää. Edessä oli vielä 98 tuskan ja taistelun pitkää päivää – ja jatkosota vasta edessä. Itsenäisyyssotiemme muisto ei saa haalistua tässä hyvinvoinnin ja onnellisuuden lullassa. Olemme velkaa rajattoman kiitollisuutemme ja velvollisuuden puolustaa oikeusvaltiota, hyvinvointia ja tasa-arvoa.

Meillä on siihen voimavaroja, niin onnellisia ja onnekkaita olemme. Tilastokeskuksen tietojen mukaan suomalaisten luottamus muihin ihmisiin on Euroopan suurinta ja suomalaiset ovat eurooppalaisista tyytyväisimpiä elämäänsä. Ja mikä tärkeintä, Suomi on maailman onnellisin maa!

Hyvää itsenäisyyspäivää 2019!

Kirjoittaja on Lakimiesliiton puheenjohtaja