Koulutukset ja Tapahtumat 27.5.2024

Rasismin tunnistaminen ja kitkeminen – mitä on antirasismi?

Rasismin tunnistaminen ja antirasismi juristin työssä – kaksiosainen webinaarisarja

Lakimiesliitto järjestää osana oikeusministeriön ja yhdenvertaisuusvaltuutetun Olen Antirasisti -kampanjaa yhteistyössä anti-rasistisen kansalaisjärjestö Fem-R:n kanssa jäsenilleen kaksiosaisen virtuaalisen koulutuksen rasismin tunnistamisesta ja antirasismista juristin työssä.

Webinaarisarjan ensimmäinen osa, ’Rasismin tunnistaminen ja kitkeminen – mitä on antirasismi?’ järjestetään torstaina 2.12. klo 16-17.30 Zoomissa.

Webinaarissa antirasismin ja yhdenvertaisuuden asiantuntijat Ulkar Aghayeva ja Saara Asikainen kertovat, miten rasismi ilmenee yhteiskunnassamme, miten voimme tunnistaa rasistisia ilmiöitä sekä mitä antirasismilla oikein tarkoitetaan. Mitä tarkoittavat mikroaggressiot tai rasismia ylläpitävät rakenteet ja mitä jokaisen tulisi tietää niistä? Entä miten voimme omilla teoillamme ja toiminnallamme olla antirasisteja? Webinaarisarjan ensimmäisessä osassa pureudutaan rasismin ja antirasismin perusasioihin asiantuntijoiden johdolla.

Webinaarisarjan toinen osa, ’Antirasismi juristin työssä – miten puuttua rasismiin aktiivisesti?’ järjestetään torstaina 9.12. klo 16-17.30 Zoomissa. Toisessa osassa keskitytään rasismin kohtaamiseen ja aktiivisiin antirasistisiin tekoihin juristin työssä. Kouluttajat tarjoavat työkaluja siihen, miten juristi voi työssään kohdata rasismin tai syrjinnän kohteeksi joutuneen asiakkaan sensitiivisesti ja miten juristi voi asiakastyössä tai muuten työelämässä toimia antirasistisesti.

Webinaarikokonaisuus on maksuton Lakimiesliiton jäsenille. Huomaathan, että koulutuksia ei tallenneta jälkikäteen katsottavaksi.

Ilmoittautuminen koulutussarjaan on auki tiistaihin 30.11. asti. Huomaathan, että ilmoittautuminen koskee koulutussarjan molempia osia. Ilmoittautumisen yhteydessä osallistujia kannustetaan lähettämään ennakkokysymyksiä asiantuntijoille webinaarien teemaan liittyen. Osallistujilla on myös mahdollisuus esittää asiantuntijoille kysymyksiä webinaarien aikana Zoomin chatissa.