Koulutukset ja Tapahtumat 18.4.2024

Lakimiesliiton kyselytunti opiskelijoille: Teemana opiskelijan (kesä)työt ja niihin liittyvät työoikeudelliset kysymykset

Lakimiesliiton neuvontalakimiehet vastaavat opiskelijoita askarruttaviin työoikeudellisiin kysymyksiin!

Monet oikeustieteen opiskelijoista tekevät töitä kesäkuukausina sekä opintojen ohessa. Työsopimuksesta neuvotellessa tai työ- tai virkasuhteen aikana esiin voi nousta kysymyksiä liittyen mm. omiin oikeuksiin työntekijänä tai työlainsäädännön soveltumisesta. Vallitsevat poikkeusolot ovat aiheuttaneet monien oikeustieteen opiskelijoiden kohdalla sen, että jo sovittuja kesätöitä halutaan työnantajan puolelta siirtää tai perua. Huhtikuun alussa voimaan tulleet muutokset työlainsäädännössä ja työttömyysturvasäännöksissä ovat osaltaan aiheuttaneet epävarmuutta.

Askarruttaako sinua jokin yleinen tai vallitsevasta koronatilanteesta johtuva työoikeudellinen kysymys esimerkiksi kesätöihin liittyen? Voidaanko uuden sääntelyn myötä työsopimus purkaa koeaikaperusteella jo ennen työsuhteen alkua? Haluaako työnantaja yksipuolisesti siirtää tai perua kesätyösi, etkä ole varma, miten tilanteessa kannattaisi toimia?

Osallistu kyselytunnillemme, joka järjestetään webinaarin muodossa keskiviikkona 29.4. klo 10:30 alkaen!

Tilaisuudessa Lakimiesliiton työoikeusjuristit käyvät lyhyesti läpi voimassa olevaa työlainsäädäntöä sekä vastataan yleisiin opiskelijoita askarruttaviin kysymyksiin. Nyt myös sinulla on tilaisuus kysyä mitä tahansa työoikeudellista asiaa, joka sinua mietityttää!

Suosittelemme lähettämään kysymyksesi meille etukäteen ilmoittautumislomakkeen kautta. Kysymyksiä voi myös lähettää tilaisuuden aikana anonyymisti live chatin kautta. Tilaisuuden luonteen vuoksi kysymyksiä ei valitettavasti voi kysyä videon välityksellä webinaarin aikana.

Ohjelma:

klo 10:30 Tietoisku muutoksista ja niiden vaikutuksista

klo 10:40 Vastauksia opiskelijoiden kysymyksiin

klo 11:30 Tilaisuus päättyy

Asiantuntijoina opiskelijajäsenten kysymyksiin vastaamassa

• lakimies Petteri Kivelä Lakimiesliitosta
  • lakimies Moa Fanta Lakimiesliitosta

Tilaisuutta moderoi

• opiskelija-asiamies Noona Hanni Lakimiesliitosta

Tilaisuudessa käytetään yhteyden luomiseen Zoom- webinaarijärjestelmää. Voit tutustua oheisesta linkistä lyhyeen Zoom-opastukseen, Zoom – Joining a Meeting.

Zoom toimii myös mobiililaittessa: voit ladata ZOOM Cloud Meetings-sovelluksen, joka mahdollistaa Zoom-kokouksiin osallistumisen mobiililaitteellasi. Löydät sovelluksen Google Play-kaupasta sekä Applen Storesta.

Zoom-tapahtumamme suojaamiseksi niihin kirjaudutaan salasanalla. Emme myöskään koskaan käsittele Zoomissa arkaluontoisia tietoja.

Vinkkejä osallistumiseen

• Tarvitset tilaisuuteen liittyäksesi Meeting ID:n ja salasanan
  • Osallistu mieluiten Chrome-selaimella, koska se on todettu tällä hetkellä varmimmaksi (ääni ja kuva ”kestävät”)
  • Huomioi, että jos olet estänyt ponnahdusikkunat, niin se saattaa estää Zoomin käytön selainversiossa.
  • Klikkaa saamaasi Zoom-linkkiä, niin pääset kirjautumaan selaimella tai halutessasi asentamaan Zoomin vaatiman lisäosan työpöytäsovellusta varten. Tule paikalle n. 20 min. ennen tapaamista, niin pääset tekemään tekniset tarkistukset (ääni ja kuva).
  • Varaa viereesi myös kännykkäsi tai tablettisi, sillä jos et pääse tapaamiseen tietokoneella, niin muilla mobiililaitteilla se yleensä onnistuu. Huomioi kuitenkin mobiililaitteen käytössä, että verkkoympäristön tekniset ominaisuudet ei usein toimi yhtä hyvin kuin tietokoneella.
  • Varaa viereesi myös kynä ja paperia muistiinpanoja varten.
  • Käytä mieluiten kuulokemikrofoniyhdistelmää ja valitse rauhallinen tila, jos mahdollista. Osallistumiskokemuksesi on silloin miellyttävämpi.
  • Mukava tuoli, virkistävä juoma sekä syötävä tekee osallistumiskokemuksestasi vieläkin mukavamman.
  • Ota mukaasi myös virtuaalista kärsivällisyyttä, sillä sitä tarvitaan aina verkkovälitteisessä osallistumisessa. Olemme kaikki nyt uuden edessä ja opettelemme käyttämään erilaisia järjestelmiä.

Tilaisuuteen voi ilmoittautua tiistaihin 28.4. klo 15:00 saakka. Kaikille ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ja kirjautumiseen vaadittava salasana sähköpostitse ennen webinaaria. Jos et ole saanut linkkiä, niin kannattaa tarkistaa myös roskaposti.