Koulutukset ja Tapahtumat 18.4.2024

Informaatiovaikuttamisen tunnistaminen

Informaatiovaikuttaminen on toimintaa, jolla pyritään järjestelmällisesti vaikuttamaan yleisiin mielipiteisiin, ihmisten käyttäytymiseen ja päätöksentekoon. Verkossa ja sosiaalisessa mediassa jokainen on informaatiovaikuttamisen kohteena.

Digitaalinen informaationlukutaito ja lähdekritiikki ovat tärkeä osa juristin työelämätaitoja, erityisesti yhteiskunnan johtavissa ja päättävissä asemissa toimiville. Webinaari antaa perustietoa informaatiovaikuttamisen käsitteestä, sen ilmenemisen muodoista ja siitä, miten informaatiovaikuttaminen tulee ottaa huomioon omassa työssä ja toiminnassa. Webinaarissa keskustelemme myös juristeihin kohdistuvasta maalittamisesta yhtenä informaatiovaikuttamisen muotona.

Webinaarissa opit:

• mitä informaatiovaikuttaminen on
  • mitkä ovat informaatiovaikuttamisen keinot
  • miten informaatiovaikuttaminen ilmenee yhteiskunnassa
  • miten voi tunnistaa informaatiovaikuttaminen kohteena oleminen ja miten huomioida ilmiö omassa toiminnassa
  • medianlukutaitoa ja vinkkejä lähdekritiikkiin

Webinaarin asiantuntijana on sosiaalisen median ja tietosuojan asiantuntija Harto Pönkä (KM). Hänellä on monipuolinen kokemus sosiaaliseen mediaan liittyvästä vaikuttamisesta, disinformaatiosta, verkostoanalyyseistä sekä valeuutisten ja -profiilien tunnistamisesta. Yksi Pöngän erityisaloista on bottianalyysien menetelmät. Hän on mukana faktantarkastusyhteisö Faktabaaria ylläpitävässä yhdistyksessä sekä Julkisen sanan neuvostossa yleisön edustajana.

harto-ponka-kuva-.jpg (461 KB)

Maalittamisesta on mukana keskustelemassa Juristiliiton oikeus- ja koulutuspoliittinen asiantuntija Jenni Tuomainen

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen päättyy 23.11.2022 klo 16. Tilaisuus järjestetään Zoom-alustalla. Tilaisuuden tallenne on jälkikäteen nähtävillä jäsenportaalissa 23.12.2022 saakka.

Asiantuntijalle voi lähettää ennakkokysymyksiä ilmoittautumislomakkeella. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös chattikentässä webinaarin aikana. Juontajana toimii Juristiliiton juristi Minna Rahja.

Tervetuloa mukaan!