Lausunnot 30.8.2024

Oikeusministeriön asetus Oikeuspalveluviraston toimipaikoista

Lausunnonantajan lausunto:

Juristiliitto – Juristförbundet (rek. Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry) kiittää oikeusministeriötä lausuntopyynnöstä koskien oikeusministeriön asetusta Oikeuspalveluviraston toimipaikoista ja lausuu kunnioittavasti seuraavaa:

Juristiliitto pitää hyvänä, että käsillä olevassa lausunnossa ei esitetä muutoksia uuden Oikeuspalveluviraston toimipaikkoihin. Juristiliitto on kuitenkin huolissaan muistion perusteluissa todetusta tarpeesta tarkastella toimipaikkaverkostoa nopealla aikataululla valtion säästötarpeiden vuoksi. Juristiliitto muistuttaa, että nykyisillä edunvalvonta- ja oikeusaputoimistoilla on nykyisin tärkeä rooli palveluntarjoajana ja jokaisen suomalaisen oikeusturvan toteutumisen takaajana erityisesti pienemmillä paikkakunnilla.

Juristiliitto kannustaa tulevaisuudessa pyrkimykseen kehittää ehdotettuja palveluja siten, että palveluja pystyttäisiin tarjoamaan nykyisillä toimipaikoilla mahdollisimman laajasti. Huomioon tulee ottaa palvelujen sensitiivisyys ja asioiden käsittelyn edellyttämä yksityisyydensuoja, joka asettaa muun muassa erityisiä vaateita käytettäville tiloille. Lisäksi olemassa olevien toimipaikkojen kehittäminen on tärkeä henkilöstöpoliittinen näkökulma.

Lisää lausuntoja

Kaikki lausunnot