Lausunnot 23.8.2024

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle sakon ja muiden omaisuuteen kohdistuvien seuraamusten täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi

Lausuntonne sakon täytäntöönpanosta annetun lain yleisiä säännöksiä koskevista muutosehdotuksista.

Erityisesti lausunnonantajia pyydetään lausumaan hallinnollisia seuraamusmaksuja koskevista muutosehdotuksista ja kutakin ministeriötä pyydetään lausumaan oman hallinnonalansa lainsäädäntöön ehdotetuista muutoksista.

Juristiliitto – Juristförbundet (rek. Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry) kiittää oikeusministeriötä lausuntopyynnöstä koskien luonnosta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sakon ja muiden omaisuuteen kohdistuvien seuraamusten täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi ja lausuu kunnioittavasti seuraavaa:

Juristiliitto katsoo, että muutos on kannatettava ja sillä selkiytetään viranomaisten toimivaltuuksia. Samalla Juristiliitto pitää hyvänä kehitystä kansalaisten oikeusturvaa parantamiseksi, prosessuaalisen yhdenvertaisuuden edistämiseksi ja prosessien sujuvoittamiseksi. On tärkeää edistää tuomioistuimien mahdollisuuksia keskittyä ydintehtäviinsä. Lisäksi positiivista on, että seuraamusten täytäntöönpanoa koskevat säännökset kootaan samaan lakiin ja ne ovat keskeisiltä osiltaan saman sisältöisiä. Tämä edesauttaa säännösten yhdenmukaista tulkintaa sekä täytäntöönpanomenettelyä ja yksinkertaistaa tulevaisuudessa lainsäädännön kehittämistä.

Lausuntonne rahamääräisen saatavan perintää koskevista muutosehdotuksista.

–

Lausuntonne sakon muuntorangaistuksen määräämistä koskevista muutosehdotuksista.

Juristiliitto toteaa, että sakonmuuntomenettelyn kokonaisuudistusta tulisi tulevaisuudessa harkita.

Lausuntonne menettämisseuraamusta koskevista muutosehdotuksista.

Juristiliitto pitää hyvänä, että ehdotuksessa esitetään tiettyjen, hankalasti realisoitavien omaisuuslajien realisoinnin siirtämistä ulosottoviranomaiselle. Lisäksi kiinnitettyjen ja kiinnityskelpoisten omaisuuslajien realisointi tulisi olla aina ulosottoviranomaisen vastuulla. Juristiliitto kuitenkin katsoo, että samassa yhteydessä voisi säätää esitutkintaviranomaisten osalta siitä, että ne hoitaisivat täytäntöönpanotehtävän siinä tapauksessa, mikäli kyse ei ole edellä mainitun kaltaisesta omaisuudesta ja omaisuus on heillä hallussa. Tällaisessa tilanteessa sitä ei tarvitsisi erikseen siirtää ulosottoviranomaiselle.

Samalla Juristiliitto esittää, että jos ulosviranomainen toimii täytäntöönpanoviranomaisena, tulisi menettämisseuraamuksen täytäntöönpanossa soveltaa ulosottokaaren säännöksiä. Nyt käsillä olevan esitysluonnoksen syntyy tilanne, jossa ulosottomyynnissä huomioon otettavista pantti- ja muista oikeuksista säädettäisiin erikseen sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa. Tämä sääntely on ulosottokaaren säännöksiä epätarkempi.

Lausuntonne rikosvahinkosaatavien täytäntöönpanoa koskevista muutosehdotuksista.

–

Lausuntonne rekistereitä ja tiedonluovutusta koskevista muutosehdotuksista.

–

Lausuntonne rangaistusvaatimusta ja päihdetutkimuskustannusten määräämistä koskevista muutosehdotuksista.

Lausuntonne muista muutosehdotuksista.

Esitysluonnoksen säännöskohtaisissa perusteluissa koskien ulosottokaaren 7 luvun 16 a §:ää todetaan, että ulosottomiehen tulee selvittää, mikä olisi oikea taho hävittämään viestin, jollei tuomioistuimen ratkaisussa ole yksilöity määräyksen kohdetta. Juristiliitto huomauttaa, että ulosottomenettelyssä keskeinen periaate on, että selvästi yksilöidyn velvoitteen lisäksi ulosottoperusteesta (päätöslauselmasta tai tuomiolauselmasta) ilmenee ulosottoasian vastaaja. Näin ollen se, että vastaajaa ei ole yksilöity, voi johtaa erillisprosessiin täytäntöönpanovaiheessa siitä, kuka on hävittämisvelvollinen.

Lausunnonantajan mahdolliset muut huomiot.

Lisää lausuntoja

Kaikki lausunnot