Kolumnit

Irkkubaareja, aurinkolaseja, räjäytyksiä

Antti Innanen
| Lukuaika: 3 minuuttia
Kuuntele juttu

Oletko joskus käynyt irkkupubissa ja miettinyt, että tämä näyttää aika samalta kaikkialla maailmassa? Mistä kaikki tunnelmalliset puupaneloinnit, nostalgiset vanhat kyltit ja Guinness-brändäykset oikein tulevat?

Kerron salaisuuden: ne ostetaan lähes aina valmiina pakettina samalta toimittajalta. Suurin näistä, Irish Pub Company (IPC), on rakentanut yli 2 000 irkkupubia yli sataan maahan. Lapsuuteni loppui sinä päivänä, kun tajusin tämän.

Aurinkolasien ostaminen on jännittävää. Tarjontaa löytyy jokaiseen makuun, tyyliin ja persoonaan. Jos jossain näkyy vaihtelua ja yksilönvapautta, niin aurinkolaseissa! Ajatellaanpa brändejä kuten Ray-Ban, Persol, Vogue, Prada, Chanel, Armani ja Burberry. Kaikki yksilöllisiä ja erilaisia. Ja ihan erilaisia kuin vaikkapa Oakley ja Arnette!

Tosiasiassa nämä kaikki tulevat yhdeltä ja samalta valmistajalta. EssilorLuxottica hallitsee noin 40 prosenttia koko maailman aurinkolasimarkkinoista.

Missä ovat toimijat, jotka hyödyntävät tinkimättömästi markkinoiden parasta teknologiaa?

Monien brändien takana on yllättävän pieni määrä toimijoita. Ne tarjoavat meille turvallisia ja näennäisesti yksilöllisiä kokemuksia. Tuleeko sinulle koskaan tunne, että juridiikassa on vähän sama tilanne? Voiko asianajotoimiston sisustuksenkin ostaa valmiina pakettina?

Tässä muutama erottuva asia, joita itse haluaisin nähdä juridiikan alalla:

Alan rohkea haastaminen teknologialla: Missä ovat toimijat, jotka hyödyntävät tinkimättömästi markkinoiden parasta teknologiaa? Ja jos vaikkapa tekoäly lisää tehokkuutta, olisiko mahdollista nähdä tämä hyöty asiakkaiden kukkarossa tai juristien työajoissa?

Voisimmeko olla parhaita jossakin? Maailman lyhimmät käsittelyajat, maailman tehokkain oikeuslaitos tai jotakin muuta huipputasoa? Näistä syntyisi hienoja tarinoita. ”Maailman onnellisin kansa” ei tarvitse jäädä ainoaksi saavutukseksi!

Työolosuhteiden uudistaminen: Mitä jos joku panostaisi rohkeasti työntekijöiden hyvinvointiin, avoimiin palkitsemismalleihin ja erinomaisiin työolosuhteisiin? Jo pelkkä työaikalain noudattaminen voisi olla mullistavaa.

Kilpailu työpaikoista on kovempaa kuin koskaan, mutta samalla mahdollisuuksia erottautumiseen on rajattomasti.

Miten sitten erottautua itse? Kilpailu työpaikoista on kovempaa kuin koskaan, mutta samalla mahdollisuuksia erottautumiseen on rajattomasti.

Luin kerran, että tavallisen korttipakan voi sekoittaa 52! eri tavalla. Tämä on käsittämättömän suuri luku, tarkalleen ottaen: 80 658 175 170 943 878 571 660 636 856 403 766 975 289 505 440 883 277 824 000 000 000 000.

Luku on suurempi kuin maapallon atomien määrä. Kun sekoitat korttipakan, syntyy todennäköisesti korttien järjestys, jota kukaan muu ei ole koskaan historiassa nähnyt.

Jo yksi uusi taito tai ominaisuus voi tehdä sinusta täysin uniikin.

Ajattele, kuinka paljon luonteenpiirteitä ja kykyjä ihmisillä on. Varmasti enemmän kuin 52! Ehkä sinäkin olet ainutlaatuisempi kuin luuletkaan. Jo yksi uusi taito tai ominaisuus voi tehdä sinusta täysin uniikin. Tämän lisäksi taidon ei aina tarvitse liittyä juridiikkaan. Vaikkapa tietyn liiketoiminta-alueen tuntemus tai inhimilliset kyvyt voivat erottaa sinut joukosta.

Pelkkä juridinen osaaminen ei ehkä enää riitä, mutta jokaisella on ainutlaatuisia kykyjä, joita kannattaa hyödyntää ja markkinoida. Mitä jos uskaltaisimme rohkeasti olla erilaisia ja omaperäisiä?

Itselläni erottautumistekijänä on räjäyttäjän ammattitutkinto armeijasta. Siitä ei ole juuri ollut käytännön hyötyä juridiikassa. Mutta toisaalta räjäyttämisen hallitsevia teko­älyjuristeja ei varmasti ole kovin montaa. Tosin ehkä niitä ei tarvitakaan kovin montaa.

Kirjoittaja on CEO, Dot., Antti Innanen, antti@dot.legal