Uutiset 8.11.2023

Lukiolaiset kilpailevat tänään Oikeusgurun alkukilpailussa – pääpalkintona opiskelupaikat oikiksesta

Lukiolaiset kilpailevat tänään Oikeusguru-kilpailun ensimmäisessä vaiheessa ympäri Suomen. Alkukilpailun perusteella kahdeksan parasta pääsee kilpailemaan finaalissa. Kaksi finaalissa parhaiten menestynyttä saa palkinnoksi opiskelupaikan oikeustieteellisestä. Kilpailu järjestetään jo viidettä kertaa.

Lukiolaiset ratkovat tänään erilaisia oikeuspulmia Oikeusgurun alkukilpailussa. Tänä vuonna kilpailijat testaavat tietämystään perinteisissä lakitiedon kysymyksissä, kuten työlainsäädäntöön, avio-oikeuteen ja testamenttiin liittyvissä asioissa.

Oikeusguru on Juristiliiton ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL ry:n vuosittain järjestämä kilpailu. Kilpailussa testataan lukiolaisten tietämystä lakitiedosta ja tutustutaan samalla aiheisiin, joita oikeustieteellisessä opiskellaan.

Pääpalkintona opiskelupaikka kahdelle finalistille

Kilpailun ensimmäinen vaihe järjestetään lukioissa sähköisesti tänään keskiviikkona 8.11. Mukana on 491 lukiolaista yhteensä 60 lukiosta ympäri Suomen.

Kahdeksan parhaiten menestyvää mittelee koko kilpailun voitosta ja Oikeusgurun tittelistä finaalissa 11.12. Finaali käydään Helsingissä korkeimman oikeuden tiloissa.

Kaksi finaalissa parhaiten menestynyttä saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä ilman erillistä pääsykoetta. Toinen opiskelupaikoista on Lapin yliopistosta ja toinen Itä-Suomen yliopistosta.

Juristeja tarvitaan muuttuvassa työelämässä

Juristiliitto haluaa tuoda kilpailulla esiin oikeudellisiin kysymyksiin liittyvän yleistiedon merkitystä sekä sitä, miksi juridiikasta kannattaa olla kiinnostunut. Juridiikan ammattilaisia tarvitaan tulevaisuuden työelämässä ja oikeudellistuvassa maailmassa.

Juristiliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander toivoo kilpailun myös tuovan oikeustieteen opiskelua tutummaksi lukiolaisille.

– Haluamme antaa lukiolaisille kuvan siitä, millaisia oikeustieteen opinnot ovat yliopistossa. Toivomme, että tärkeä ala tulee tutuksi mahdollisimman monelle ja kannustaa ihmisiä hakeutumaan oikeustieteen pariin, Tilander sanoo.

Lue lisää kilpailusta.

Lisätiedot: