Uutiset 16.10.2023

Juristipäivä ja Oikkaripäivä keräsivät 900 osallistujaa – lue päivän puheet ja tutustu palkittuihin

Perjantaina 13.10. vietettiin Juristipäivää ja Oikkaripäivää. Tapahtumat keräsivät Messukeskuksen Siipeen noin 900 juristia ja oikkaria.

Sadat juristit ja tulevat juristit pääsivät seuraamaan monipuolista ohjelmaa, kun neljän vuoden tauon jälkeen järjestetty Juristipäivä pidettiin Helsingissä. Päivän teema ”Kuka päättää, kuka vastaa?” pureutui huippupuhujien johdolla oikeudellisen ajattelun murrokseen, vastuunkantoon ja päätöksentekoon.

– Jos yhteiskunnassa on oikeudenmukaisuutta, tuntuu kaiken muunkin säilyttäminen arvokkaalta, Juristiliiton puheenjohtaja Tuula Linna sanoi tilaisuuden avauspuheessaan.

Linna muistutti puheessaan, että maailman myllertäessä on tärkeää nähdä valoa ja uskoa tulevaan. Lue Tuula Linnan puhe kokonaisuudessaan.

Oikeusministeri lupasi oikeudenhoitoon lisärahoitusta

Oikeudenhoidon rahoitus on ollut paljon esillä viime kuukausina. Oikeusministeri Leena Meri kertoi puheenvuorossaan lisärahoituksesta, jota oikeudenhoidolla on tulossa.

– On ollut resurssivajetta, uusia lakeja tulee jatkuvasti, oli korona-ajan haasteet ja työt ovat kasautuneet pöydille. Silti olette jaksaneet tehdä töitä meidän kaikkien oikeusturvan ja suomalaisen oikeusvaltion eteen. Vilpitön kiitos siitä, Meri lausui.

Lue oikeusministeri Leena Meren puhe kokonaisuudessaan.

Liiton palkinnot jaettiin Juristipäivässä ja Oikkaripäivässä

Perjantaina vietettiin myös Oikkaripäivää. Ensimmäistä kertaa järjestetty Oikkaripäivä oli osallistujille ilmainen. Tapahtumassa oli rekrymessujen lisäksi kiinnostavia paneelikeskusteluja, luentoja ja kaksi keynote-puheenvuoroa.

Tapahtumissa jaettiin Juristiliiton palkinnot. K. J. Ståhlberg -mitalilla palkittiin korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi, Yrittäjyyspalkinnon sai asianajaja Kimmo Oila ja opiskelijoiden ehdotusten perusteella asianajotoimisto Castrén & Snellman sai Paras opiskelijatyönantaja -palkinnon.

Lue Kari Kuusiniemen kiitospuhe (kho.fi).

Lue lisää palkituista.