Uutiset 20.11.2023

Juristiliiton valtuuskunta: Ei korotuksia jäsenmaksuun

Juristiliiton valtuuskunta vahvisti syyskokouksessaan 20.11. liiton toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2024. Liiton talous on vakaalla pohjalla ja jäsenmaksussa ei tapahdu muutoksia vuodelle 2024. Jäsenmaksu on myös ensi vuonna 300 euroa.

Lakimiesten ja Lääkärien työttömyyskassa on vahvistanut ensi vuoden kassan jäsenmaksuksi 42 euroa. Työttömyyskassan jäsenmaksu nousee 6 euroa kuluvasta vuodesta. Liiton jäsenmaksun ja työttömyyskassan jäsenmaksun yhteissumma on 342 euroa vuodessa.

Hallituksesta poisjääneen Tarik Ahsanullahin tilalle valittiin jäljellä olevalle vuoden kaudelle Sami-Petteri Seppä, varajäsenenään Janne Hälinen.

Uudelle kaksivuotiskaudelle valittiin hallituksen nykyiset jäsenet Antti Aine (varajäsen Viveca Still), Pekka Liesivuori (Ulla Vainikka), Anna Pitkänen (Taina Hakkarainen) ja Assi Salminen (Minna Hällström).

Hallituksessa työtään jatkavat myös kautensa puolivälissä oleva hallituksen puheenjohtaja Marika Valjakka (Jukka Haavisto) sekä jäsenet Katriina Vierula (Jenniveera Tabell) ja Petri Impola (Leena Kuhanen).

Hallituksen opiskelijajäsenen Lari Sorvalin toimikausi päättyy vuodenvaihteeseen. Vuoden toimikaudelle valittavan uuden opiskelijajäsenen nimeää liiton hallitus joulukuun kokouksessaan.

Keskustelua työmarkkinatilanteesta

Valtuuskunnan sääntömääräistä syyskokousta edelsi valtuuskunnan seminaari, jossa esillä olivat muun muassa liiton toimet jäsenpidon vahvistamiseksi sekä ajankohtainen työmarkkinatilanne.

Akavan vaikuttamistoiminnasta vastaava johtaja Pekka Piispanen kertoi valtuuskunnalle Akavan näkökulmista työmarkkinatilanteeseen. Akava on korostanut sovinnollisen ratkaisun löytämistä ja esittänyt pääministeri Petteri Orpolle ratkaisuvaihtoehtoja työmarkkinakriisin välttämiseksi. Akava odottaa maan hallituksen reagoivan tehtyihin esityksiin.

Juristiliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander avasi valtuuskunnalle työmarkkinatilanteesta tehdyn jäsenkyselyn tuloksia.

Tilander korosti, että maltin säilyttäminen on ensiarvoisen tärkeää käytäessä työmarkkinoiden uudistamiseen liittyviä neuvotteluja.