Etusivu › Edunvalvonta › Vaikuttamistavoitteemme Vaikuttamistavoitteemme Erityisesti näitä teemoja korostamme vuoden 2025 vaikuttamistoiminnassamme. Yleisen vaikuttamistyön ohella annamme vuosittain kymmeniä asiantuntijalausuntoja oikeudenhoidon kehittämiseen liittyen. Tutustu lausuntoihimme Parempi työelämä Reilut työmarkkinat Työmarkkinoilla työntekijöillä on oltava reilut työsuhteen ehdot. Aloilla, joilla on työehtosopimus, minimiehdot määritetään näillä sopimuksilla. Kaikilla yksityisen sektorin aloilla ei kuitenkaan ole työehtosopimuksia. Sen vuoksi on tärkeää, että työlainsäädäntö on tasapainoista ja takaa reilut työmarkkinat myös sopimuksettomille aloille. Työlainsäädäntöä ei siis tule enää heikentää. Olennainen osa reiluja työmarkkinoita on asianmukainen palkkaus. Puolustamme ja edistämme oikeudenhoidon ammattilaisten palkkatasoa kaikilla alan kaikilla sektoreilla. Asiantuntijatyön työaikaongelmien korjaaminen Lakialan asiantuntijatehtävissä työhyvinvointiongelmat liittyvät erityisesti kohtuuttomaan työkuormaan ja työhyvinvoinnin kannalta kestämättömiin työaikoihin. Työaikalain soveltamisessa on puutteita monilla työpaikoilla. Työaikalaki on suhteellisen uusi, mutta se on tullut voimaan ennen korona-aikaa. Yleistynyttä etä- ja hybridityötä ja sen tuomaa teknistä kehitystä ei ole riittävästi ole otettu huomioon lakia säädettäessä. Laki ei sisällä etätyöhön liittyviä säännöksiä, mutta toisaalta sitä pitäisi soveltaa siitä riippumatta, missä työ tehdään. Juristiliitto on laatinut Vastuullisen lakialan työantajaperiaatteet, joissa kiinnitetään erityistä huomiota työaikaongelmien korjaamiseen. Periaatteista on käyty aktiivista keskustelua asianajotoimistojen kanssa. Periaatteet korostavat työaika- ja työkuormitusasioiden lisäksi myös tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuden edistämistä. Juristien jaksamisen edistäminen Juristeilla on paljon työssäjaksamiseen liittyviä ongelmia. Alaa kuormittaa erityisesti suuret työmäärät ja myös työmäärän ennakoimattomuus sekä haasteet työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamisessa. Vaikka meillä on työturvallisuuslaki, mikä koskee myös psykososiaalisia kuormitustekijöitä, liian monelta työpaikalta puuttuu osaamista, jota tarvitaan psykologisen ja sosiaalisen työkuormituksen arviointiin ja ehkäisemiseen. Työn haitallinen psykososiaalinen kuormitus ja työuupumus heikentävät tuottavuutta ja lisäävät sairauspoissaoloja. Kannatamme Akavan ehdotusta, että psykososiaalisesta kuormituksesta annetaan asetus, jossa yksilöidään keinot ongelmiin puuttumiseksi ja tuetaan näin työturvallisuuslain noudattamista. Julkisen sektorin henkilöstöä huolehtiminen Juristiliiton kyselyiden perusteella suurimmat työmäärät ja sitä kautta kuormitus työmäärän perusteella on julkisen sektorin syyttäjillä ja tuomioistuimissa työskentelevillä. Vaikka tuomioistuimiin on jonkun verran lisätty resursseja, on moni muu asia johtanut siihen, että kuormitus ei ole vähentynyt. Parempi oikeusvaltio Oikeusvaltion puolustaminen Oikeusvaltio on suomalaisen yhteiskunnan perusta ja se takaa kansalaisten perusoikeudet, oikeusturvan ja oikeudenmukaisen kohtelun. Juristiliitto pitää välttämättömänä, että oikeusvaltion periaatteet säilyvät vahvoina myös tulevaisuudessa. Tämä edellyttää riittäviä resursseja oikeuslaitokselle, riippumatonta ja toimivaa tuomioistuinlaitosta sekä laadukasta lainsäädäntöä, joka perustuu huolelliseen valmisteluun ja asiantuntijatietoon. Vahva oikeusvaltio ei ole itsestäänselvyys, vaan sen säilyttäminen vaatii jatkuvaa työtä. Viime vuosina oikeusvaltioon kohdistuneet paineet ovat kasvaneet. Oikeusprosessien hitaus, oikeusavun saatavuuden ongelmat ja lainvalmistelun kiireellisyys uhkaavat oikeudenmukaista oikeudenkäyttöä. Lisäksi kansainvälisessä kehityksessä on nähtävissä huolestuttavia merkkejä siitä, että oikeusvaltioperiaatteista voidaan tinkiä poliittisista syistä. Oikeudenhoidon rahoitus Riittävä ja ennakoitava rahoitus on oikeusvaltion kulmakivi. Oikeuslaitoksen resurssipula näkyy pitkissä käsittelyajoissa, oikeusavun saatavuuden heikkenemisenä ja lainvalmistelun laadun heikentymisenä. Tämä vaarantaa kansalaisten oikeusturvan ja heikentää luottamusta oikeusjärjestelmään. Juristiliitto vaatii oikeudenhoidon rahoituksen turvaamista pitkäjänteisesti. Oikeuslaitoksen on saatava riittävät resurssit, jotta kansalaisten oikeudet toteutuvat tehokkaasti ja oikeudenhoidon laatu säilyy korkeana. Tämä tarkoittaa paitsi tuomioistuinten ja syyttäjälaitoksen rahoituksen turvaamista, myös muiden oikeuslaitoksen toimijoiden, kuten oikeusaputoimistojen ja rikosuhripäivystyksen, riittävän rahoituksen varmistamista. Lisäksi rahoituksen tulee kohdistua oikeuslaitoksen henkilöstöön ja heidän koulutukseensa, jotta oikeusprosesseja voidaan hoitaa asianmukaisesti ja laadukkaasti. Riittävä rahoitus ei ole pelkästään oikeuslaitoksen, vaan koko yhteiskunnan etu. Se mahdollistaa sujuvat ja tehokkaat oikeusprosessit sekä varmistaa kansalaisten ja yritysten oikeusturvan toteutumisen. Oikeusprosessien tehostaminen Sujuvat ja tehokkaat oikeusprosessit ovat keskeinen osa toimivaa oikeusvaltiota. Pitkät käsittelyajat kuormittavat niin kansalaisia, yrityksiä kuin oikeuslaitosta ja voivat heikentää oikeusturvaa. Juristiliitto vaatii toimenpiteitä oikeusprosessien nopeuttamiseksi ilman, että oikeudenmukaisuudesta tingitään. Tämä edellyttää muun muassa resurssien vahvistamista, digitaalisten ratkaisujen kehittämistä ja prosessien sujuvoittamista kaikilla oikeudenhoidon tasoilla. Oikeusapu Kaikilla on oltava yhdenvertainen pääsy oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin piiriin varallisuudesta riippumatta. Oikeusavun saatavuuden heikkeneminen vaarantaa kansalaisten oikeusturvan ja lisää eriarvoisuutta. Juristiliitto vaatii oikeusavun rahoituksen ja kattavuuden parantamista. Oikeusavun on oltava aidosti saavutettavissa, ja sen on taattava laadukas oikeudellinen neuvonta sekä tuki kaikille sitä tarvitseville. Lisäksi yksityisille avustajille maksettavat oikeusapupalkkiot on nostettava vastaamaan työn vaativuutta, jotta oikeusavun piirissä olevat kansalaiset saavat asiantuntevaa ja laadukasta oikeudellista apua. Tuomioistuinharjoittelu Laadukas tuomioistuinharjoittelu on keskeinen osa oikeuslaitoksen tulevien ammattilaisten koulutusta. Harjoittelu tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden perehtyä oikeudenkäyntimenettelyihin ja tuomioistuintyöskentelyyn, mutta sen kehittämisessä on vielä haasteita. Juristiliitto on julkaissut 7 kohtaa sisältävän ehdotuksen tuomioistuinharjoittelun kehittämiseksi. Juristiliitto vaatii, että tuomioistuinharjoittelun asemaa vahvistetaan ja siitä tehdään houkutteleva uravaihtoehto. Tämä tehdään muun muassa panostamalla harjoittelijoiden ohjaukseen ja palkkaukseen, jotta oikeuslaitos saa jatkossakin osaavia ja motivoituneita ammattilaisia. Edunvalvonta Vaikuttamistavoitteemme Työmarkkinaedunvalvonta Julkinen sektori Yksityinen sektori Työmarkkinaneuvottelut Ajankohtainen neuvottelutilanne Valtikka, Yhteistiimi ja Yliote Ammatinharjoittajien ja yrittäjien edunvalvonta Opiskelijaedunvalvonta Oikeus- ja koulutuspolitiikka Palkkaus ja palkkasuositukset Juristiliiton suosituksia ja ohjeita Juristin eettiset ohjeet Suositus työsuhteen vähimmäisehdoista Nimikkeiden käyttö ja käännökset Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Hallitusohjelma Vastuullisten lakipalveluiden työantajaperiaatteet Tämä sivu on päivitetty viimeksi 23.06.2025