Blogit 2.9.2024

Vaikuttamis- ja menovinkkejä juristin syksyyn

Janne Laukkanen

Kirjoittaja on liiton viestinnästä ja vaikuttamisesta vastaava johtaja.

janne.laukkanen@juristiliitto.fi

Vuodenaikoihin liittyy toisistaan poikkeavaa yhteisöllisyyttä. Ero näkyy mielestäni erityisen konkreettisesti kesän ja syksyn välillä. Lehtien kellastuessa tutuiksi tulevat taas uudet ja vanhat harrastukset ja niihin liittyvät ihmiset. Lomakauden jälkeen ammatilliset kohtaamiset juurtuvat niin ikään taas osaksi arkea.

Myös Juristiliiton toiminta tarjoaa syksyn aikana yhteisöllisyyttä: yhteisiä tavoitteita, toimintaa ja kohtaamisia. Kuluvan syksyn aikana jokainen jäsen pääsee vaikuttamaan esimerkiksi Juristiliiton päätöksentekoon ja osallistumaan juristiyhteisön tapahtumiin. Tässä muutamia esimerkkejä:

Liiton valtuuskunnan vaalit käydään jälleen syys-lokakuussa. Oman ehdokkaan valinta ja äänestäminen tapahtuvat helposti ja nopeasti verkossa.

Valtuuskunta on liiton ylin päättävä elin. Sen kokoonpanosta äänestäminen on siten jäsendemokratian tärkein hetki. Uusi valtuuskunta aloittaa työnsä marraskuussa ja linjaa liiton tulevaisuutta seuraavat kolme vuotta.

Myös yhteisiä kohtaamisia on luvassa pitkin syksyä. Liiton 80-vuotisjuhlakiertuea jatkuu ympäri maata. Jäsenillat ovat tulossa syksyn aikana vielä Keski-Suomeen, Päijät-Hämeeseen, Lappiin, Kanta-Hämeeseen, Pohjois-Pohjanmaalle, Pirkanmaalle, Varsinais-Suomeen, Kymenlaaksoon ja Etelä-Savoon. Muilla alueilla tapahtumat on järjestetty jo aiemmin tänä vuonna. Tapahtumiin on kokoontunut upeasti satoja jäseniä!

Juristikunnan yhteisöllisyyden loistava esimerkki on myös Lain Huuto -kuoro. Kuoron koostuu Juristiliiton jäsenistä. Myös kuoro viettää juhlavuottaan ja se huipentuu 15-vuotisjuhlakonserttiin Helsingissä Musiikkitalossa lauantaina 26. lokakuuta. Olethan jo varmistanut lippusi iltaan? Jollet ole, niin oma paikka kannattaa varmistaa nopeasti Musiikkitalon sivuilta. Luvassa on ikimuistoinen, yhteisöllinen ilta.

Lue lisää valtuuskunnan vaaleista

Ilmoittaudu mukaan oman alueesi jäseniltaan

Varaa lippusi Lain huudon konserttiin