Blogit 19.6.2024

Palautuminen tehostaa työtä – Nautitaan kesästä ja levätään lomalla

Jaana Meklin

Kirjoittaja on liiton työelämäasioista vastaava johtaja.

jaana.meklin@juristiliitto.fi

Mieluisakin työ voi uuvuttaa, joten palautumiseen täytyy kiinnittää huomiota vuoden ympäri, myös loma-aikojen ulkopuolella. Rasituksesta palautuneena saa töissäkin enemmän aikaan. Juristiliitto on laatinut vastuullisuusperiaatteet, joissa käsitellään työaikojen ja työhyvinvoinnin teemoja.

Kesä on yleensä meille suomalaisille vuoden parasta aikaa. Lomia odotellaan tai ne ovat jo alkaneet. Ihana vapauden tunne valtaa mielen. Kesällä on aikaa palautua työn rasituksista ja kääntää ajatukset johonkin ihan muuhun.

Työ voi uuvuttaa, vaikka se olisi mieluista ja hyvällä tavalla haastavaa – mukava työ imaisee mukanaan, eikä itse välttämättä huomaa kaipaavansa lepoa ja taukoja.

Juristiliiton palkkatutkimuksen mukaan noin 15 %:lla vastanneista työmäärä on jatkuvasti liian suuri. Saman tutkimuksen mukaan kuormitusta työssä aiheuttaa eniten juuri liiallinen työmäärä ja työn ja/tai työmäärän ennakoimattomuus. Työaikojakaan ei aina seurata. Työn rasituksesta palautuminen on siis erittäin tärkeä asia, eikä sitä voi liikaa korostaa.

Jotta aivomme todella saisivat mahdollisuuden palautua työstä ja muusta rasituksesta, lomalla on syytä levätä eikä koko lomaa kannata käyttää suorittamiseen. On hyvä jättää aikaa myös pelkälle olemiselle, lepäämiselle ja hiljentymiselle. Riittävä uni on palautumisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Lepo ei kuitenkaan tarkoita vain nukkumista, vaan se on myös henkisen hyvän olon saavuttamista.

Palautumista ei pidä jättää vain lomien varaan

Palautumisen kannalta lyhytkin loma on hyödyllinen. Palautumista ei kuitenkaan pidä jättää vain kesäloman varaan. Palautumista ja elpymistä tapahtuu myös päivän aikana töissä erilaisten taukojen kuten lounas- ja kahvitaukojen aikana. Taukojen avulla voi vaikuttaa oman kuormituksensa määrään. Sen vuoksi kaikki mahdolliset tauot kannattaa pitää ja käyttää hyödyksi.

Taukojen aikana on hyvä yrittää saada työasiat pois mielestä. Tämä ei ole aina helppoa. Jokainen voi löytää omia keinoja työstä irrottautumiseen – auttaisiko pieni taukojumppa tai lempimusiikin kuuntelu? Itselleni toimiva keino on laittaa silmät kiinni ja kuvitella olevani mökillä laiturin nokassa ihailemassa järvimaisemaa.

Toki palautuminen työpäivän aikana edellyttää, että työolot ja työajat ovat sellaiset, että taukojen pitäminen on ylipäätään mahdollista.

Vastuullisuusperiaatteet korostavat jaksamista tukevaa työkulttuuria

Juristiliitto laati viime vuonna vastuullisten lakipalveluiden työantajaperiaatteet. Periaatteissa käsitellään työaikojen ja työhyvinvoinnin teemoja. Sitoutumalla vastuullisuusperiaatteisiin alan palveluntarjoajat ja asiakkaat voivat helposti viestiä työntekijöiden jaksamista tukevasta työkulttuuristaan.

Olemme kiertäneet viime syksyn ja tämän kevään aikana asianajotoimistoja ja keskustelleet näistä teemoista. Keskusteluissa olemme korostaneet palautumisen merkitystä työssäjaksamiselle. Keskustelut ja tapaamiset toimistoissa jatkuvat kesälomien jälkeen.

Palautumista ja lepoa tapahtuu myös vapaa-ajalla, illalla kotona ja harrastusten parissa tai ystävien luona. Pääasia, että välillä tekee jotain, mikä saa unohtamaan työt.

Miksi palautuminen ja aivojen lepuuttaminen sitten on niin tärkeää? Tutkittu tosiasia on, että rasituksesta palautunut työntekijä saa enemmän aikaan työssä ja tarttuu aktiivisesti asioihin. Hän jaksaa myös vapaa-aikana tehdä uusia asioita. Työterveyslaitos on korostanut sitä, että ihmisen hyvinvoinnille rasituksen ja levon rytmi on tärkeää. Työterveyslaitoksen nettisivuilta löytyy paljon hyvää tietoa palautumisen vaikutuksista ja konkreettisia vinkkejä palautumiseen.

Nautitaan kesästä ja lomasta, mutta muistetaan taukojen merkitys myös työssä! Hyvää kesää kaikille!

Lisää artikkeleita

Kaikki blogit