Uutiset 16.11.2022

Valtuuskunta käsittelee Lakimiesliiton nimeä syyskokouksessaan 21.11.

Lakimiesliiton valtuuskunta velvoitti kevätkokouksessaan liiton hallituksen selvittämään Lakimiesliiton virallisen nimen muuttamista sukupuolineutraaliksi ja tuomaan nimen muuttamista koskevat vaihtoehdot valtuuskunnan syyskokouksen 2022 päätettäväksi.

Hallitus on valmistellut asiaa toimeksiannon mukaisesti. Valtuuskunta käsittelee asiaa kokouksessaan 21.11. Valtuuskunnan tekemistä päätöksistä uutisoidaan liiton kanavissa heti kokouksen jälkeen.

– Valtuuskunnan velvoittamalla tavalla olemme pohtineet niin syitä pysyä nykyisessä nimessä kuin vaihtaa liiton nimeä, kertoo Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Marika Valjakka. Hän on johtanut hallituksen työtä myös nimiasian valmistelun osalta.

– Perinteikkään liittomme nimi herättää tunteita. Se kertoo myös siitä, että liitto koetaan tärkeäksi. Haluan jo nyt kiittää rakentavasta keskustelusta valmisteluprosessin aikana, Valjakka jatkaa.

– Sama rakentava ote jatkuu varmasti myös valtuuskunnan keskusteluissa ja kerromme loppupäätelmistä heti kokouksen jälkeen.

Lakimiesliiton valtuuskunta on liiton ylin päättävä elin ja siihen kuuluu 44 jäsentä. Valtuuskunta kokoontuu tyypillisesti kaksi kertaa vuodessa, kevät- ja syyskokoukseen. Syyskokouksessa käsitellään sääntömääräisinä asioina esimerkiksi seuraavan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä valitaan uudet hallituksen jäsenet erovuoroisten tilalle.