Uutiset 17.2.2021

Vastavalmistuneen juristin vähimmäispalkkasuositus 4390 euroa kuukaudessa

– Vähimmäispalkkasuositus perustuu vuosittain toteutettavaan palkkatutkimukseemme ja yleiseen työmarkkinatilanteeseen, kertoo Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Lakimiesliiton tuorein palkkatutkimus (perustuu lokakuun 2020 ansiotietoihin) julkaistaan kokonaisuudessaan myöhemmin kuluvana keväänä. Liiton hallituksella on kuitenkin ollut palkkasuositusta linjatessaan käytössään palkkatutkimuksen ennakkotiedot.

– Alkupalkkasuositus halutaan antaa hyvissä ajoin kulloinkin kuluvaa vuotta. Näin suosituksia voivat hyödyntää esimerkiksi opiskelijat kesätöitä hakiessaan. Palkkatutkimustiedon ja työmarkkinatilanteen lisäksi suositusta annettaessa huomioidaan myös yleinen palkkakehitys sekä inflaatio, Tilander toteaa.

Jore Tilander korostaa myös, että vähimmäispalkkasuositusta annettaessa Lakimiesliitto haluaa toimia linjakkaasti.

– Tämän ansiosta suositustamme myös noudatetaan ja arvostetaan työmarkkinoilla.

Liiton vuosittain toteuttama palkkatutkimus ja sen pohjalta annettava vähimmäispalkkasuositus toimivatkin aitoina palkkavetureina.

– Toki tiedämme, että vähimmäispalkkasuosituksen euromäärää ei ikävä kyllä noudateta etenkään julkisella sektorilla, eikä aina yksityiselläkään. Mutta hyvin laajasti sitä hyödynnetään – ja suositus vetää tutkitusti ylemmäs myös kaikkein huonoimpia palkkoja, Tilander toteaa.

Suosituksesta on muodostunut nuorten juristien kohdalla keskeinen palkkatasoa määrittävä normi erityisesti vastavalmistuneiden suurimmalla työllistäjällä eli asianajosektorilla.

Palkkasuositukset eivät vaikuta vain vastavalmistuneiden palkkoihin, vaan niillä on vaikutusta myös juristien myöhempään ansiokehitykseen.

Lisätietoa vähimmäispalkkasuosituksista löytyy täältä