Uutiset 6.2.2020

Vastavalmistuneen juristin vähimmäispalkkasuositus 4 350 euroa kuukaudessa

– Vähimmäispalkkasuositus perustuu vuosittain toteutettavaan Palkkatutkimukseen ja yleiseen työmarkkinatilanteeseen, kertoo Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Juristien kiinteän kuukausipalkan mediaani nousi 2,6 prosenttia vuodentakaisesta. Kiinteän kuukausipalkan mediaani noussut 5 737 eurosta 5 884 euroon.

Jore Tilander toteaa, että vähimmäispalkkasuositusta annettaessa Lakimiesliitto haluaa toimia linjakkaasti.

– Tämän ansiosta suositustamme myös noudatetaan ja arvostetaan työmarkkinoilla.

Liiton vuosittain toteuttama Palkkatutkimus ja sen pohjalta annettava vähimmäispalkkasuositus toimivatkin aitoina palkkavetureina. Esimerkiksi vuoden 2019 aikana alan alkupalkat nousivat keskimäärin juuri palkkasuosituksessa tapahtuneen prosenttikorotuksen verran.

– Toki tiedämme, että vähimmäispalkkasuosituksen euromäärää ei ikävä kyllä noudateta etenkään julkisella sektorilla, eikä aina yksityiselläkään. Mutta monin osin niitä hyödynnetään – ja suositus vetää ylös myös kaikkein huonoimpia palkkoja, Tilander toteaa.

Suosituksesta on muodostunut nuorten juristien kohdalla keskeinen palkkatasoa määrittävä normi erityisesti vastavalmistuneiden suurimmalla työllistäjällä eli asianajosektorilla.

Asianajajia Lakimiesliiton hallituksessa edustava Antti Sorjonen muistuttaa, että palkkasuosituksella on vaikutusta myös alan myöhempään ansiokehitykseen.

– Tämä kannattaa myös meidän yrittäjäroolissa toimivien muistaa. Korkealaatuiselle juridiselle osaamiselle on hintansa, niin nuorien kuin meidän kokeneempien kohdalla, Sorjonen toteaa.

Lue lisää palkkasuosituksesta:

Lisätietoa alkupalkkasuosituksesta ja opiskelijoiden palkkasuosituksista löytyy liiton verkkosivuilta

Palkkatutkimusmateriaali on kokonaisuudessaan saatavilla Lakimiesliiton jäsenille jäsenportaalissa Työelämätietoa-osiossa.

Erillinen Palkkaliite julkaistaan Lakimiesuutisten 1/2020 välissä 19.2.

Lisätietoa:
Jore Tilander, toiminnanjohtaja, p. 041 458 0030