Uutiset 5.2.2019

Vastavalmistuneen juristin alkupalkkasuositus 4 290 euroa kuukaudessa

– Vähimmäispalkkasuositus perustuu vuosittain toteutettavaan Palkkatutkimukseemme ja yleiseen työmarkkinatilanteeseen, kertoo Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Tuoreimman Palkkatutkimuksen tiedot pohjautuvat lokakuun 2018 palkkatasoon. Juristien kiinteän kuukausipalkan mediaani oli noussut 5,3 prosenttia vuodentakaisesta. Kiinteän kuukausipalkan mediaani noussut 5 450 eurosta 5 737 euroon.

Jore Tilander toteaa, että alkupalkkasuosituksia annettaessa on toimittava linjakkaasti ja tutkittuun tietoon nojaten.

– Tämän ansiosta suositustamme myös noudatetaan ja arvostetaan työmarkkinoilla.

Palkkatutkimuksen tuloksissa kyse on tilastollisista keskipalkoista.

– On toki paljon vastavalmistuneita, jotka eivät valitettavasti saavuta suosituksen mukaista palkkaa ensimmäisessä työpaikassaan. Tämä on yleisintä julkisella sektorilla, toteaa Lakimiesliiton hallituksen jäsen, asianajaja Antti Sorjonen.

– Lakimiesliiton palkkasuositus korreloi työmarkkinoiden yleisen palkkakehityksen kanssa. Suosituksesta on muodostunut nuorten juristien kohdalla keskeinen palkkatasoa määrittävä normi erityisesti vastavalmistuneiden suurimmalla työllistäjällä eli asianajosektorilla. Kaikkiaan suositusta noudatetaan työmarkkinoilla ilahduttavan hyvin, Sorjonen jatkaa.

Sorjonen muistuttaa, että palkkasuositus kirittää myös juristien yleistä ansiotasoa.

– Tämä kannattaa myös meidän yrittäjäroolissa toimivien muistaa. Korkealaatuiselle juridiselle osaamiselle on hintansa, niin nuorien kuin meidän kokeneempien kohdalla.

Lue lisää palkkasuosituksesta:

Verkkosivulta löytyvät mm. tuoreet palkkasuositukset oikeustieteen opiskelijoilla.

Lakimiesuutisten artikkeli palkkatutkimuksesta.

www.juristiliitto.fi  Jäsenelle (Palkkatutkimuksen tarkemmat tulokset)

Erillinen palkkaliite julkaistaan Lakimiesuutisten huhtikuun numeron välissä.

Lisätietoa:
Jore Tilander, toiminnanjohtaja, p. 041 458 0030