Uutiset 14.3.2020

Valtion neuvotteluissa päästiin puhumaan kikystä

– Työnantaja haluaa kiky-minuuttien poistosta jonkinlaista kompensaatiota, kuten muissakin sopimuksissa on tehty, neuvottelupäällikkö Markku Nieminen tarkentaa.

Sopimuksessa on useita pieniä yksityiskohtia, jotka liittyvät muun muassa kuntoutukseen ja sairauspoissaoloihin. Näitä kohtia pyritään selventämään.

Lisäksi käytiin keskustelua neuvottelujen teknisestä etenemisestä. Työaikatyöryhmästä odotetaan pääpöytään tekstejä, joissa huomioidaan työaikalain muutokset.

Tapaamisessa keskusteltiin myös koronavirusepidemiasta.

– Valtiovarainministeriön torstaina antama ohje on hyvä. Viruksen leviämisen ehkäisemiseen tulee suhtautua vakavasti, korostaa valtion neuvottelukunnan puheenjohtaja Jonne Rinne.

Todettiin, että mikäli joku neuvottelijoista altistuu koronavirukselle, hän voi osallistua neuvotteluun etäyhteydellä.

Neuvottelut jatkuvat tiistaina 17. maaliskuuta.

JUKOn valtiosektorilla neuvottelevat JUKOn neuvottelupäällikkö Markku Nieminen ja valtion neuvottelukunnan puheenjohtaja Jonne Rinne (SPJL).

Kaikki JUKOn virka- ja työehtosopimukset päättyvät 31. maaliskuuta.

Akavalainen, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO edustaa neuvotteluissa Lakimiesliittoa ja neuvottelee työpaikallasi käytössä olevat työehtosopimukset.

JUKO edustaa työehtosopimuksillaan noin 200 000:ta korkeakoulutettua, joista noin 4500 on Lakimiesliiton jäseniä. Sovimme työsuhteiden ehdoista kunnissa, valtiolla, yliopistoissa, kirkossa ja AVAINTA-aloilla. Sovimme työehtosopimukset myös Kansallisgalleriassa ja Työterveyslaitoksella.

Valtion sopimusneuvotteluihin osallistuvat JUKO, Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Valtion työmarkkinalaitos.

Seuraa lisäksi Jukon sivuja,  JUKO-Facebookia ja Twitteriä @JUKOry aihetunnisteilla #neuvotellen2020 #sopien2020.

Lisätietoja Lakimiesliitossa antaa: Neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen, p. 050 587 3528 ja 09 8561 0328