Uutiset 16.3.2020

Valmisteilla ohje lakimies- ja juristi-nimikkeiden käyttöön

Valmistelutyön aikana liitto kuulee asiassa laajasti jäsenjärjestöjään. Tämän jälkeen ohje on tarkoitus esitellä liiton valtuuskunnalle vahvistettavaksi.

Ohjeen ja sen pohjalta tapahtuvan viestinnän toivotaan osaltaan hälventävän suuren yleisön keskuudessa esiintyvää epätietoisuutta siitä, kuka voi esiintyä lakimiehenä tai juristina. Ohje kuvaa yksiselitteisesti lakimieskunnan kantaa asiaan ja toimii näin neuvona myös esimerkiksi työnantajille ammattinimikkeitä pohdittaessa. Ohjeen halutaan olevan linjassa vakiintuneen oikeuskäytännön ja kielenkäytön kanssa.

– Tällaiselle ohjeelle on ilmeinen tarve, koska säännöllisesti vastaan tulee tilanteita, joissa lakimies- tai juristi-nimikkeitä käyttävät henkilöt, joilla ei ole ylempää oikeustieteellistä korkeakoulututkintoa, toteaa Lakimiesliiton puheenjohtaja Tuula Linna.

Liitto toivoo, että lakimies- ja juristi-nimikkeet voitaisiin suojata myös lainsäädännössä, mutta jo liiton antaman ohjeen toivotaan osaltaan selkeyttävän tilannetta.

Lisätiedot:
Tuula Linna, Lakimiesliiton puheenjohtaja, p. 050 311 9350