Uutiset 12.9.2016

Työoikeuden opetukseen kiinnitettävä huomiota – tilanne hälyttävän heikko

Suomen Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander on huolissaan työoikeuden opetuksen ja tutkimuksen tilasta Suomessa. ”Yliopistojen säästöt ja tiedekuntien tiukka taloustilanne on johtanut joidenkin oikeustieteellisten oppiaineiden opetuksellisen tilanteen rapautumiseen hälyttävällä vauhdilla. Työoikeus on yksi niistä”, Tilander sanoo.

Tilander on mukana Lakimiesliiton Työ ja oikeus –forumissa, jonka liitto järjestää tänään klo 13 alkaen Helsingin Marina Congress Centerissä. Tapahtumassa alan huiput keskustelevat työelämän lainsäädännön kehittämisestä sekä työoikeudellisen opetuksen ja tutkimuksen tilasta Suomessa.

”Työoikeuden yliopisto-opetuksen tilanne on hälyttävä. Esimerkiksi Helsingin yliopistossa oppiaineella on tällä hetkellä vain yksi professuuri ja sekin on jaettu toisen oppiaineen kanssa”, Tilander sanoo. Hän näkee tilanteella olevan väistämättömiä seurauksia käytännön toiminnassa. ”Pidemmällä tähtäimellä nykykehitys johtaa siihen, että työmarkkinoille tulee yhä vähemmän työlainsäädäntöä syvällisesti opiskelleita ja alan töistä kiinnostuneita juristeja. Tämän seurauksena työoikeudellisen lainvalmistelun, tuomioistuintoiminnan ja asianajotoiminnan taso heikentyy. Se ei lupaa hyvää työmarkkinoiden toimivuuden kannalta.”

Lakimiesliitto järjestää Työ ja oikeus –forumin nyt ensimmäistä kertaa. ”Haluamme nostaa keskusteluun työelämän lainsäädännön päivänpolttavia kysymyksiä ja korostaa työoikeuden osaamisen ja siitä käytävän vuoropuhelun merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa. Jaamme forumissa myös ensimmäisen Lakimiesliiton Oikeus ja kohtuus -palkinnon, jonka tarkoituksena on korostaa korkealaatuisen oikeudenhoidon ja oikeusvaltion merkitystä yhteiskunnassa”, Tilander sanoo.

Lakimiesliiton Työ ja oikeus –forumissa ovat Jore Tilanderin, Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Jarmo Hyvärisen ja hallituksen jäsen Antti Sorjosen lisäksi työlainsäädännöstä keskustelemassa tulevaisuustutkija Ilkka Halava, valtakunnansovittelija Minna Helle, Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies Atte Rytkönen, yhteistoiminta-asiamies Harri Hietala, kansanedustaja Lauri Ihalainen, TEM:n hallitusneuvos Tarja Kröger, Akavan työelämäasioiden johtaja Maria Löfgren, Akavan kv-asioiden päällikkö Markus Penttinen, asianajaja Petteri Uoti, yliopistonlehtori Marjo Ylhäinen ja EK:n lakiasiainjohtaja Markus Äimälä.

Työ ja oikeus -forum on katsottavissa ma 12.9. striiminä osoitteessa www.juristiliitto.fi klo 13:30-14:30 ja 15:15-17:15.

Kysy tilaisuuden aikana työhön ja oikeuteen liittyvistä asioista Twitterissä #työjaoikeus @lakimiesliitto.

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Jore Tilander, 0414580030, jore.tilander@juristiliitto.fi
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 0414580033, mikko.salo@juristiliitto.fi