Uutiset 21.4.2017

Tuomioistuinvirasto on iso askel oikeuslaitoksen kehittämisessä

Tuomioistuinviraston perustaminen on yksi oikeuslaitoksen merkittävimmistä kehityshankkeista, josta on keskusteltu koko 2000-luvun ajan. Hanke otti tänä aamuna ison harppauksen kohti toteutumista, kun Helsingin hovioikeuden presidentti Mikko Könkkölän puheenjohtama toimikunta luovutti Jari Lindströmille mietintönsä ”Tuomioistuinviraston perustaminen”.

Toimikunta ehdottaa, että tuomioistuinlaitoksen toimintaedellytyksistä huolehtimista, tuomioistuinten toiminnan kehittämistä, suunnittelua ja tukemista varten perustettaisiin oma virasto, tuomioistuinvirasto. Virasto toimisi oikeusministeriön hallinnonalalla, mutta se olisi toiminnallisesti itsenäinen. Se palvelisi koko tuomioistuinlaitosta ja siitä säädettäisiin tuomioistuinlaissa.

Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Antero Rytkölä pitää ehdotuksen sisältöä onnistuneena. ”Toimikunta on tehnyt hyvää työtä, sen ehdotus on kokonaisuudessaan realistinen ja toteuttamiskelpoinen”, hän sanoo.

Rytkölä pitää viraston perustamista erittäin tärkeänä tuomioistuinlaitoksen toiminnan kehittämisen ja sen riippumattomuuden turvaamisen kannalta. ”Nyt täytyy löytyä poliittista tahtoa viedä tämä hanke maaliin asti. Oikeus- ja työministeri Jari Lindström teki tärkeän päätöksen nimittäessään tuomioistuinvirastotoimikunnan ja nyt meillä on vihdoin konkreettinen esitys viraston perustamisesta. Kannustamme ministeriä kaikin tavoin hankkeen eteenpäin viemisessä.”

Lakimiesliitto on ollut aktiivinen toimija tuomioistuinvirastohankkeen edistäjänä ja aikoo olla sitä loppuun saakka. ”Kentällä vallitsee laaja yksimielisyys siitä, että tämä on äärimmäisen tärkeä hanke tuomioistuinlaitoksen toiminnan kehittämiselle. Tulemme jatkamaan keskusteluja päättäjien kanssa, kun toimikunnan ehdotus lähtee lausuntokierrokselle.”

Lisätietoja:

Antero Rytkölä, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Lakimiesliitto, 0503039104, antero.rytkola@poliisi.fi

Mikko Salo, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Suomen Lakimiesliitto, 0414580033, mikko.salo@juristiliitto.fi