Uutiset 21.5.2014

Tuomioistuinlakihanke herättää keskustelua

Lakimiesliitto valmistelee nopealla tahdilla lausuntoa Helsingin hovioikeuden presidentti Mikko Könkkölän johtaman tuomioistuinlakityöryhmän mietinnöstä. Asia on herättänyt runsaasti keskustelua liiton hallituksessa ja valiokunnissa.

Neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen ihmettelee lausuntokierroksen kireää aikataulua. ”Ottaen huomioon lähes 500-sivuisen mietinnön sisällön laajuus, on lausuntojen laatimiselle annettu aika laadukkaan lainsäädäntötyön kannalta todella lyhyt.”

Eniten keskustelua liitossa ovat herättäneet ehdotukset avustavien tuomareiden koulutusvirkojen perustamisesta ja ylimpien tuomioistuinten esittelijöiden virkamiesoikeudellisen aseman heikentämisestä. ”Nämä nähdään selkeästi ehdotuksina, joita emme voi kannattaa”, Venäläinen kertoo.

Lakimiesliitto antaa lausuntonsa oikeusministeriön mietinnöstä Uusi Tuomioistuinlaki (OM Mietintöjä ja lausuntoja 26/2014) 10.6. mennessä.

Lisätietoja:

Neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen, 050 587 3528, kirsi.venalainen@juristiliitto.fi

Oikeuspoliittinen asiamies Eero Blåfield, 041 458 0021, eero.blafield@juristiliitto.fi