Uutiset 9.10.2014

Tuomareiden työuupumus kertoo oikeuslaitoksen rahapulasta

Yleisradion eilen julkaisemassa tuomarikyselyssä tuomarit kertovat muun muassa työuupumuksestaan ja antavat palautetta oikeudenkäyntiavustajien ammattitaidosta. Suomen Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jorma Tilanderin mielestä kyselyn tuloksiin on suhtauduttava vakavasti. ”Tuomareiden työuupumus ja kokemus siitä, että eivät riittävästi ehdi perehtyä läheskään kaikkiin juttuihin kertovat oikeuslaitoksen liian kireälle vedetystä rahoitustilanteesta.”

”Meillä Suomessa panostukset oikeuslaitokseen ovat esimerkiksi Ruotsiin verrattuna heikolla tasolla. Ruotsissa oikeudenhoitoon panostetaan lähes 50 prosenttia enemmän rahaa per asukas”, Tilander sanoo.

Oikeusministeriön hallinnonalalle on suunniteltu valtion budjetissa rajuja leikkauksia. Tilander pitää tilannetta hälyttävänä. ”Käräjäoikeuksia on jo lakkautettu iso liuta viime vuosien aikana. Jos tuomioistuimissa joudutaan uhkaavien leikkausten takia lopettamaan määräaikaisuuksia ja syyttäjälaitoksessa yt-menettelyyn, työtilanne tulee pahenemaan entisestään. Oikeudenkäynnit pitkittyvät ja kiire kasvaa.”

Tuomarit antavat kyselyssä myös kriittistä palautetta oikeudenkäyntiasiamiehinä toimivien juristien osaamisesta. Tilander pitää tärkeänä, että tätäkin asiaa on kyselyssä selvitetty. ”On tärkeää, että osaamiskeskustelua käydään. Tulos nostaa entistä selvemmin esiin kaikkien oikeudenkäynnissä eri tehtävissä toimivien juristien ammatillisen täydennyskoulutuksen merkityksen.”

Tilander uskoo, että seuraavalla vaalikaudella on tekemisen paikka oikeuslaitoksen kehittämisessä. ”On tärkeää, että etsitään tapoja parantaa oikeusturvaa ja hakea kokonaisvaltaisesti entistäkin parempaa tehokkuutta”, hän sanoo.

Tilander viittaa myös oikeusministeriön viime vuonna julkaisemaan oikeudenhoidon uudistamisohjelmaan. ”Oikeusministeriö ehdottaa muun muassa ministeriöstä erillisen tuomioistuinhallinnon perustamista. Jotta tuomioistuinlaitoksen toimintaa voidaan kehittää ja tehostaa valtakunnallisesti ja yhtenäisesti, tarvitsemme tuomioistuinhallinnon jo ensi vaalikauden aikana.”

Tilander matkustaa tänään Kuopioon Lakimiesliiton 70-vuotiskiertueen tilaisuuteen ja huomiseen Tuomaripäivään. ”Keskustelu jatkuu varmasti molemmissa tapahtumissa. Tässä ollaan yhteiskunnalle elintärkeiden asioiden äärellä.”

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Jorma Tilander, 041 458 0030, jorma.tilander@juristiliitto.fi
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi