Uutiset 14.5.2018

Tsemppiä oikiksen pääsykokeisiin 15.5. – haastava koe tutustuttaa oikisopintoihin

Oikeustieteellisen pääsykokeet 2018 järjestetään huomenna tiistaina 15.5. Tänä vuonna kaikkiin oikeustieteellisen suomenkielisiin hakukohteisiin haetaan ensimmäistä kertaa yhdellä yhteisellä pääsykokeella.

Lakimiesliitossa haluamme muistaa #tsemppiäpääsykokeisiin-tempauksella oikeustieteen pyrkiviä. Katso video.

Tsemppaamisen ohella haluamme muistuttaa, että pääsykokeet ovat mielestämme todistusvalintaa parempi tapa valita opiskelijat oikeustieteelliseen. Koe tutustuttaa oikeustieteen opintoihin ja laittaa myös todellisen opiskelumotivaation koetukselle. Jos pääsykokeesta selviää, tietää myös mitä oikisopiskelu todella on!

Myös oikeustieteellisen osalta on nostettu esille isojen todistusvalintakiintiöiden käyttöönotto lähivuosina. Toisin sanoen pääsykokeen sijaan opiskelemaan pääsisi suoraan riittävän hyvällä ylioppilastodistuksella. Lakimiesliitossa toivomme tässä suhteessa vain erittäin harkittuja ja hallittuja muutoksia. Ensisijaisen tärkeää on kiinnittää huomiota vaikutusarviointeihin eli tarkastella vaikuttaako todistuskiintiöiden kasvattaminen esimerkiksi opiskeluiden keskeyttämisiin. Todistusvalinnalla sisäänpäässeillä ei välttämättä ole riittävän hyvää kuvaa opintojen todellisesta sisällöstä ja tämä aiheuttaa opintojen keskeyttämisiä.

Mutta nyt huomio tämän kevään pääsykokeeseen: Kaikilla kokelailla on takanaan TODELLA tiukka kevätrutistus ja haluamme toivottaa hurjasti onnea huomiseen! Lycka till i inträdesprovet!