Uutiset 3.10.2013

Teknologiateollisuus sahaa työnantajien oksaa

Teknologiateollisuus ry on yleisestä tulkinnasta poiketen linjannut, että työntekijän ei ole syytä varoittaa omaa työnantajaansa irtisanoutumisestaan yhtään irtisanomisaikaa pidemmältä ajalta.

Teknologiateollisuuden kanta on, että se ohjeistaa alansa työnantajia lopettamaan palkanmaksun heti työsopimuksen tai työsopimuslain mukaisen irtisanomisajan kuluttua työntekijän ilmoituksesta. Eli jos työntekijällä on esimerkiksi alle viiden vuoden työsuhteessa lain mukainen 14 vuorokauden irtisanomisaika, työntekijän ei pidä ilmoittaa teknologiateollisuuden alalla irtisanoutumisestaan päivääkään aikaisemmin.

Teknologiateollisuuden linjauksen johdosta Lakimiesliitto kehottaa alalla työskenteleviä jäseniään huomioimaan, että edellä mainitut jäsenet ilmoittavat mahdollisesta irtisanoutumisestaan täsmälleen työsopimuksen tai työsopimuslain mukaista irtisanomisaikaa noudattaen.

Teknologiateollisuuden työnantajatahon näkemys hankaloittaa ja vaikeuttaa alan työnantajien asemaa, sillä se, että työntekijä ilmoittaa lähtöaikeistaan hyvissä ajoin, on aina ollut luonnollisesti myös työnantajan etu. Se antaa työnantajalle aikaa valmistautua esimerkiksi uuden työntekijän etsimiseen.

Lisätietoja: edunvalvontayksikön johtaja, VT, Taru Turunen, 041 458 0028