Uutiset 14.9.2015

Tärkeä jäsenkysely: Maan hallituksen toimet ja pe 18.9.2015 mielenosoitus

Lakimiesliitto on lähettänyt jäsenilleen sähköpostikyselyn koskien maan hallituksen toimia ja pe 18.9. mielenosoitusta. Kysely on lähtenyt jäsenille, joilla on jäsenrekisterissä toimiva sähköpostiosoite.

Vaihtoehtoisesti voit vastata kyselyyn jäsensivujen Ajankohtaista-osiossa olevan linkin kautta.

Haluamme nopealla anonyymillä kyselyllä selvittää kantasi kahteen ajankohtaiseen ja tärkeään asiaan.

Suomen hallitus julkisti 8.9. ehdotuksensa toimista kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi. Osana suunnitelmia maan hallitus aikoo valmistella lakimuutoksia, joilla se haluaa muuttaa työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen yhdessä sopimia työ- ja virkaehtosopimuksiin perustuvia asioita. Hallitus aikoo näiden asioiden osalta pakottavalla lainsäädännöllä rajoittaa oikeutta sopia työ- ja virkaehtosopimuksissa työntekijän kannalta lakia paremmista ehdoista.

Hallituksen esitysten julkistamisen jälkeen palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK ilmoittivat 11.9., että ne järjestävät perjantaina 18.9. Helsingin Rautatientorilla mielenosoituksen, jolla puolustetaan vapaata oikeutta sopia työ- ja virkaehtosopimuksista ja vastustetaan hallituksen yksipuolisia päätöksiä heikentää palkansaajien työehtoja.

Lakimiesliiton jäsenet voivat halutessaan osallistua tähän poliittiseen mielenilmaukseen virkasuhteisia lukuun ottamatta, joiden oikeutta osallistua mielenilmauksiin on lainsäädännöllä rajoitettu.

Kyse ei ole lakosta eikä muustakaan työtaistelusta. Lakimiesliitto ei maksa lakkoavustusta tai matkakorvausta.

Haluamme kyselyllä selvittää sinun kantasi:

1)    Suomen hallituksen ehdotuksiin toimista kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi
2)    palkansaajakeskusjärjestöjen pe 18.9. järjestämään mielenosoitukseen

Pyydämme vastaamaan kyselyyn huomiseen eli tiistaihin 15.9. klo 16:00 mennessä.

Mielipiteesi on meille todella tärkeä!