Uutiset 28.3.2022

Tahti yliopistoneuvottelujen sopimuspöydässä tiivistyy

Neuvottelut yliopistojen noin 34 000 palkansaajan työehdoista jatkuivat 25. maaliskuuta.

– Neuvottelupöytä siirtyy nyt tiiviiseen vaiheeseen, jossa alamme hahmotella kokonaisratkaisua, JUKOn yliopistosektorin neuvottelupäällikkö Katja Aho kertoo.

Ensi viikolla osapuolet tapaavat sopimuspöydässä maanantaina, tiistaina, keskiviikkona ja torstaina.

Yliopistojen yleinen työehtosopimus on irtisanottu päättymään torstaina 31. maaliskuuta. Jos neuvottelutulosta ei saavuteta ennen sitä, yliopistolaiset siirtyvät sopimuksettomaan tilaan perjantaina 1. huhtikuuta.

Sopimuksettomassa tilassa yliopistoissa sovelletaan vanhan työehtosopimuksen määräyksiä, kunnes uusi sopimus tulee voimaan. Tätä kutsutaan jälkivaikutukseksi.

Sopimuksettoman tilan aikana ei ole työrauhavelvollisuutta, eli erilaiset painostustoimet ovat mahdollisia, jos palkansaajat ja työnantaja eivät pääse sopimukseen työehdoista.

Yliopistosektorin sopimusneuvottelut alkoivat 11. helmikuuta.

Suomen Lakimiesliitto on JUKO:n jäsenliitto.

Lisätiedot Lakimiesliiton jäsenten osalta:
Petteri Kivelä, neuvottelupäällikkö
petteri.kivela@juristiliitto.fi